انتظامی:

سینما، مانند چشمی است كه كاركردی دوگانه دارد

سینما، مانند چشمی است كه كاركردی دوگانه دارد کارکادو: وبینار ششمین کنگره بین المللی سینمای ایران در اسپانیا با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا با مشارکت دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بنیاد سینمایی فارابی و خانه آسیا با موضوع «عرفان در سینمای ایران» اجرا شد.


به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، افتتاحیه این وبینار با حضور و سخنان دکتر محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، دکتر حسین انتظامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور، دکتر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید مجیدی کارگردان سینما، دکتر گارسیا گارسیا از دانشگاه کمپلوتنسه، دکتر خوزه آنتونیو روییس معاون بین الملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دکتر مننه گراس بلگر مدیر فرهنگ و جشنواره فیلم کشورهای آسیایی – بارسلونا، دکتر زهرا رضی محقق و رئیس انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، دکتر دامون افکاری مدیر فنی وبینار و دکتر خواکین رودریگز مترجم برپا شد. در ابتدای این وبینار سه روزه که حدود ۱۵۰ نفر از کشورهای مختلف نظیر اسپانیا، ایران، آرژانتین، اکوادور، شیلی، ونزوئلا، کلمبیا و.... در آن شرکت کردند، معاون بین الملل دانشگاه کمپلوتنسه ضمن تشکر از برگزاری این وبینار و ضرورت معرفی هر چه بیشتر سینمای ایران در محافل علمی و فرهنگی از مدعوین دعوت به سخنرانی کرد. سینما؛ چشمی که کارکردی دوگانه دارد «حسین انتظامی» بعنوان نخستین سخنران این برنامه در سخنان خویش ضمن اشاره به تغییر بزرگ پیش آمده در مناسبات انسانی و اجتماعی بواسطه همه گیری کووید۱۹، از این وضعیت بعنوان فرصتی برای بازبینی جهان و چشم گشودن به «عرفان» در فرهنگ اسلامی نام برد. وی در سخنان خود به ریشه کلمه عرفان و معانی آن اشاره نمود و تفاوت رویکرد عرفانی در جهان اسلامی و مسیحی را با توصیف تفاوت فلسفه عرفانی ابن رشد و ابن عربی برشمرد. وی در ادامه به اهمیت «چشم» در عرفان شرقی برای نگریستن به جهان اصرار کرد که در نگاه ابن عربی نیز تجلی یافته است و با آن می توان خدا را نگریست. انتظامی از سینما بعنوان چنین چشمی در جهان امروز یاد کرد که کارکردی دوگانه دارد. از سویی آینه جهان بیرونی برای انسان است و از طرف دیگر چشم دل را برای جستجو در جهان درونی و خویشتن باز می کند. رئیس سازمان سینمایی در بخش پایانی صحبت های خود، به اهمیت سینمای مجید مجیدی از همین منظر پرداخت و اظهار داشت که سینمای مجیدی نیز با رویکرد عرفانی منحصر به فرد خود مخاطبش را همزمان به نگریستن به جهان از یک سو و به اندیشیدن و تماشای خویشتن از طرف دیگر فرا می خواند. مخاطبان آثار مجیدی، انسانیت را در درون خود به تماشا می نشینند «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این وبینار به اهمیت تاریخی کشور اسپانیا بعنوان سرزمینی مرزی میان دو جهان شرق و غرب و میانجی میان دو فرهنگ اشاره نمود و اظهار داشت: از این منظر اصلا عجیب نیست که سینمای مجید مجیدی که نگاهی عرفانی به جهان دارد، در اسپانیا مورد تجلیل قرار گرفته است. زبان تصویری غنی و عرفانی مجیدی در آثارش او را از فیلمسازی ملی و منطقه ای به فیلمسازی جهانی تبدیل نموده است که در آن با زبان سینما با تمامی انسان ها سخن می گوید. او افزود: مجیدی مخاطب خودرا با وجه انسانی روبرو می کند که فارغ از تفاوت ها، وجه مشترک تمامی نظام های ارزشی و فرهنگی است. بدین سان تماشاگران سینمای مجیدی چشم خودرا بر جهان بیرونی و تفاوت های آن می بندند و انسانیت را در درون خود به تماشا می نشینند. تابش همین طور به اهمیت طبیعت در سینمای مجیدی اشاره نمود و گفت مخاطب اثری چون رنگ خدا، عظمت خلقت را درست مثل پسرک نابینا بوسیله چشم دل در می یابد. تابش در انتهای سخنان خود اظهار داشت که مجیدی با درک مفاهیم فلسفی و عرفانی و بوسیله نگاه زیبایی شناختی خود، جهانی پر از رنگ و نور و صدا و موسیقی می آفریند و در این دوران بحرانی و پر از تلخی ما را به اتصال به تجربه جمعی و یافتن آرامش دعوت می کند. آثاری برای گشودن چشم بر وجود و هستی «گارسیا گارسیا» استاد سینما در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید سخنران بعدی مراسم بود. ایشان ابتدا به تاریخچه برگزاری برنامه درباره سینمای ایران در این دانشگاه اشاره نمود و گفت من با سینمای ایران بوسیله همایش ها، کنگره ها، نشست ها و نمایش فیلم های مختلف در سالهای گذشته آشنا شده ام. برخی از این برنامه ها در این دانشگاه بوده اند و نتیجه این توجه انتشار کتابی با عنوان «سینمای ایران» در سال ۲۰۱۴ بوده است. ما دوره های تابستانی شناخت سینمای ایران نیز در این دانشگاه داشته ایم و همین طور با همکاری داننشگاه های دیگر همچون دانشگاه مالاگا و دانشگاه گرانادا نشست های تحلیلی در مورد سینمای ایران برگزار کرده ایم. گارسیا سپس پیشنهاد کرد که زمانی نیز جهت بررسی بحث عرفان با تحلیل فیلم های تولید شده در هر دو کشور ایران و اسپانیا در آینده اختصاص پیدا کند چونکه بااینکه این مضمون در سینمای ایران بسیار پررنگ است اما در جامعه اسپانیایی نیز همیشه مورد توجه بوده است. او سپس از حضور مجید مجیدی در این وبینار اظهار خرسندی کرد و اظهار داشت که سینمای مجیدی در کنار خاصیت های روایی و فرمی خود حاوی پیامی مهمست که عبارت است از گشودن چشم بر وجود و هستی. «سینمای فطرت» بجای سینمای عرفانی در بخش پایانی برنامه مجید مجیدی طی سخنانی به بحث فطرت انسانی اشاره نمود و اظهار داشت که اعتقاد دارم فلسفه آمدن همه پیامبران و اولیای خدا تذکر به انسان و بیدار کردن فطرت انسانی بوده است. پس ترجیح می دهم بجای استفاده از عبارت سینمای عرفانی از «سینمای فطرت» برای توصیف فیلم هایم نام ببرم. فکر می کنم وقتی از عرفان صحبت می شود هر فرهنگ یا جامعه ای برداشت خودرا از این مفهوم دارد، اما فطرت مفهومی است ازلی و ابدی و مشترک میان تمامی انسان ها. مفاهیمی مثل عشق، محبت، فداکاری، همیاری و... یک زبان مشترک انسانی و فطری را می سازند که برای همه قابل فهم است. و فکر می کنم جهان امروز که پر از خشونت و بحران شده است بیش از هر زمانی از این زبان مشترک انسانی خالی است. حلقه مفقوده جهان امروز ما همین فطرت انسانی است. از این منظر سینما با به کار گرفتن این زبان قابل فهم برای همگان می تواند نقش خیلی مهم و اساسی ای را در نزدیک کردن انسان ها به یکدیگر بازی کند. مجیدی در ادامه صحبت های خود به نقل خاطراتی از همارهی گروهی از بچه های نابینا و سفر به شمال کشور و در دل طبیعت پرداخت و اظهار داشت که چطور در این سفر همه گروه او تحت تاثیر مواجهه عمیق و درونی بچه های نابینا با جهان و طبیعت شدند و این اثر چنان عمیق بود که منجر به ساخته شدن فیلم «رنگ خدا» شد. این وبینار سه روزه در نشست تخصصی پس از ظهر سه شنبه و همین طور در ایام چهارشنبه و پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرد و با استقبال بسیار عالی مخاطبان و علاقه مندان به سینمای ایران مواجه گردید. در این جلسه ها، نه نفر از اساتید و محققان ایرانی و اسپانیایی (دکتر گارسیا گارسیا، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دکتر خوزه آنتونیو روییس، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دکتر زهرا رضی، محقق و رئیس انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، دکتر برناردینو هررا: دانشگاه مرکزی ونزوئلا، دکتر ادواردو یانوس ملوسا، دانشگاه دیگو پورتالس – شیلی، دکتر فرانسیسکو خوزه خیل، محقق و استاد دانشگاه کمپلوتنسه، خانم پائولا گاررا ؛ هنرمند و محقق، دکتر آنا کرسپو، نویسنده و هنرمند، دکتر مننه گراس بلگر، مدیر فرهنگ و جشنواره فیلم کشورهای آسیایی- بارسلونا) به ایراد سخنرانی و بررسی فیلم های مجید مجیدی پرداختند. *کدهای فرهنگی ناشناخته ای در سینمای ما وجود دارد دکتر مننه گراس بلگر، مدیر فرهنگ و جشنواره فیلم کشورهای آسیایی- بارسلونا در سخنرانی خود به اهمیت و حضور ایران در جشنواره های بین المللی خصوصا جشنواره هایی که در بارسلونا برگزار می شود، اشاره نمود. او عنوان نمود که سینمای ایران بتازگی به تولید مشترک روی آورده و با آلمان و سایر کشورهای اروپایی تولیداتی را داشته است. علاقه فراوانی در اسپانیا، فرانسه، آلمان و... به سینمای ایران وجود دارد و باید از این علاقه برای معرفی فرهنگ هزار ساله ایران استفاده نمود. برگزاری وبینار، سمینار و چاپ کتاب و مقالات در جهت معرفی و تحلیل فیلم های ایرانی به شدت لازم است چونکه کدهای فرهنگی ناشناخته ای در این فیلم ها وجود دارد که برگزاری هفته های فیلم و تحلیل آنها به خوانش و قرائت فیلم های و این کدهای فرهنگی کمک می نماید. این وبینار با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بنیاد سینمایی فارابی، خانه آسیا، انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، انجمن علمی ایکونا۱۴ و دانشگاه دیگو پورتالس شیلی برپا شد.

۵۸۵۸


منبع:

1399/12/09
22:14:54
0.0 / 5
215
تگهای خبر: تاریخی , تصویر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی