شایعه چگونه پراكنده می شود و چگونه از كار می افتد؟
به گزارش كاركادو جوان آنلاین نوشت: شبه رسانه ها و جریان هایی كه پیش از كرونا هم به هر مبحث مهم، ضریب ابهام می دادند و شایعه می ساختند و می پراكندند همان شیوه ها را در این فقره به كار بسته و تعمیم می دهند.
اگر بخواهیم فرمولی برای «شایعه» بنویسیم، حاصل ضرب اهمیت در ابهام است.
اگر موضوعی مهم نباشد، هر قدر هم ضریب ابهام بگیرد و مبهم تر شود، شایعات پیرامون آن چندان موج انداز و با قابلیت پراكندگی فراوان نخواهند بود.
همینطور اگر پدیده ای اهمیت فراوان داشته باشد، اما ابهام پیرامون آن، بسیار نباشد باز هم فرمول شایعه به كار نمی افتد.
اگر بخواهیم از حجم شایعه بكاهیم یا باید نشان دهیم مبحث اهمیت زیادی ندارد یا از ابهام بكاهیم و شفاف سازی نماییم.
در مورد خاص شیوع كرونا كه با جان و سلامت انسان ها سروكار دارد و جهان را درگیر خود ساخته طبعا نه تنها از اهمیت آن نمی توان كاست كه به عكس از درجه اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
پس، ریشه شایعه را باید در ابهام آن جُست.
ابهامات كرونا هم دو گونه است: طبیعی و تصنعی.
ابهامات طبیعی در ناشناخته بودن آن ریشه دارد. كما این كه سازمان بهداشت جهانی را هم غافل گیر كرد و همچنان هم نادانسته های ما درباره آن بیشتر از دانسته ها و آگاهی های ماست چندان كه یورگن هابرماس مهم ترین فیلسوف زنده جهان از «دانستنِ ندانستن» بعنوان مهم ترین دستاورد كرونا یاد كرده است!
گونه دوم، اما ابهامات ساختگی و تعمدی است كه با اهداف سیاسی و سازمان دهی شده شكل می گیرد تا با عنایت به عنصر «اهمیت» شایعه مورد نظر را بپراكنند و از این حیث گزاف نیست اگر گفته شود هیچ كشور و جامعه درگیر كرونا مانند ایران در معرض انواع شایعات قرار ندارد و انگار در این حوزه مسابقه ای در جریان است.
شبه رسانه ها و جریان هایی كه پیش از كرونا هم به هر مبحث مهم، ضریب ابهام می دادند و شایعه می ساختند و می پراكندند همان شیوه ها را در این فقره به كار بسته و تعمیم می دهند.
این كار را ابتدا با سلب اعتماد از رسانه رسمی و تزریق شك انجام می دهند و سپس با ابهام افكنی تا فرمول شایعه به كار افتد: همان حاصل ضرب اهمیت در ابهام.
هر چه از ابهام ها كاسته شود این فرمول كارایی خویش را از دست می دهد و در مقابل می توان به مخاطبان هم خاطرنشان كرد:
خبر، هم یك كالاست و این كالا را از هر جا نمی توان تأمین كرد و كافی است همان گونه كه دارو را از هر جا تهیه نمی نماییم و در قبال سلامت خوراك خود حساس ایم هر شایعه را خبر صحیح نپنداریم و راستی آزمایی نماییم.
اطلاع رسانی شفاف و صریح و میدان دادن به نهادهای مستقل و معتبر، زمینه رشد شایعات را از میان می برد.
اعتبار بیشتر و ابهام كمتر، مجال رشد و نمو و تاثیر گذاری را از «شایعه» می ستاند. ۲۵۸۲۵۸
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب