ثبت سروهای كهن فارس در فهرست میراث ملی

ثبت سروهای كهن فارس در فهرست میراث ملی به گزارش كاركادو مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، از ثبت سروهای كهنسال این استان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران آگاهی داده است.


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری اظهار داشت: در جلسه ی كمیته ثبت آثار طبیعی كه چهارشنبه 12 مهر در تهران برگزار شد، تعدادی از سروهای كهنسال استان فارس به ثبت ملی رسید.
او اظهار داشت: سرو كلانی واقع در روستای كلانی از توابع شهرستان كازرون، سرو كوشك بیدك واقع در روستای كوشك بیدك شهرستان شیراز و سروهای چهارباغ قوامی در بافت مسكونی جنوب روستای مظفری شهرستان كوار، درختان سرو ثبت شده در فهرست میراث طبیعی بوده است.
براساس این گزارش، سروهای چهارباغ قوامی در باغ تاریخی قوامی قرار دارد و هم اینك از این باغ 2 عمارت مربوط به دوره های قاجار و پهلوی دوم، 2 خیابان صلیبی شكل و تعداد زیادی درخت سرو باقی مانده است.
باغ قوامی شامل یك راسته خیابان شمال غربی- جنوب شرقی و یك راسته شمال شرقی به جنوب غبری بوده كه در حاشیه این خیابان ها تعداد زیادی درخت سرو از نوع زربین كاشته شده است. تعداد درختان سرو هر راسته در زمان رونق این باغ بیش از 20 درخت برآورد شده كه تعدادی از آنها خشك یا بریده شده و اكنون تنها 63 درخت سبز و پابرجا است. ارتفاع متوسط مجموعه درختان این باغ حدود 12 متر و ارتقاع بلندترین درخت 17 متر است.
سرو كوشك بیدك با قدمتی حدود 250 تا 300 سال از درختان كهنسال منطقه محسوب می شود؛ ارتفاع این درخت 15 متر و طول و عرض تاج 7 در 7 متر است. طول پایه آن درخت 3 متر، محیط تنه درخت حدود 290 سانتی متر و قطر آن حدود 92 سانتی متر است.
سرو كلانی هم قدمتی حدود 350 تا 400 سال دارد و ارتفاع آن حدود 25 متر و طول تاج آن 22 متر است. قطر پایه سروكلانی 3 متر و طول و عرض تاج 15 متر، محیط پیرامونی درخت 450 سانتی متر و قطر درخت حدود 143 سانتی متر است. به فاصله 2 متری از این درخت سرو، درخت سرو جوانتری با قطر 80 سانتی متری و قدمتی حدود 200 تا 230 سال وجود دارد.


 

1396/07/15
20:14:21
5.0 / 5
4546
تگهای خبر: هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی