صالحی:

از منظر امام (ره) هنر باید در خدمت و برای عزت مردم باشد

از منظر امام (ره) هنر باید در خدمت و برای عزت مردم باشد به گزارش کارکادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان دیدگاه های مختلف امام (ره) درباب هنر اظهار داشت: شخصیت امام (ره) از چندبعد قابل بررسی است چونکه ایشان از یک سو حکیم و عارف و از طرف دیگر شخصیتی فقیه و مجتهد بودند و در عین حال شخصیت سیاسی ای داشتند که بنیان گذار انقلاب اسلامی شدند.


به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - عصر امروز چهارشنبه (29 بهمن ماه) در آیین اختتامیه «اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از فعالان عرصه اندیشه های امام راحل در مرقد مطهر امام خمینی برگزار شد، با اشاره به اینکه شخصیت امام یک شخصیت چند بعدی بود، اظهار نمود: امام (ره) از یک سو شخصیتی حکیم و عارفانه داشت و از طرف دیگر شخصیتی فقیه و مجهتد بودند. در عین حال نیز ازشخصیت سیاسی برخوردار بودند که پایه های انقلاب را بنا نهادند. ترکیب این سه شخصیت از امام (ره) را می توان مورد بحث و بررسی قرار داد.
ایشان سپس با مطرح کردن این مساله که امام (ره) بعنوان یک حکیم و عارف در مورد هنر می فرمایند «هنر انقلابی و اسلامی آن هنری است که مرکز جمالش حق است»، اظهار داشت: این جمله امام رحمه الله مبتنی بر این است که هنر فهم خلق و زیبایی است. دومین نظریه امام(ره) در مورد هنر این است که هستی سراسر زیبایی است. هستی را نمی توان به دو بخش زیبا و غیرزیبا تقسیم کرد. امام(ره) در چهل حدیث به این تعبیر اشاره دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد: امام(ره) در جایی دیگر در مورد زیبایی می فرمایند که هستی هر چقدر ناب تر و خالص تر باشد زیباتر است. این سه گزاره را می توان در اندیشه امام(ره) دید. از جوهره عرفانی امام (ره) همین موضوع نیز انتظار می رود. نگرش امام(ره) در حوزه هنر می تواند گره گشایی زیادی را برای ما داشته باشد.
صالحی اضافه کرد: توجه امام(ره) به عناوین بر این مساله حاکم بود که عناوی، ن ذاتی نیستند بلکه عرضی نیز هستند. یعنی ظاهرا می بینیم که یک عنوان حکم پیدا کرده بلکه این عنوان ملازم با یک عنوان دیگر است. در مورد این مساله می توان مبحث شطرنج را بیان کرد که امام(ره) می فرمایند شطرنج به خودی خود مشکلی ندارد اما اگر حکم قمار کردن در آن باشد حرام است. ما در عرصه هنر باید ببینیم تا چه اندازه عناوین، اصلی و چه تعداد عرضی هستند. اینکه شما به چه منظور این کار را انجام می دهید مهمست و نباید به سبب غایی و عنصر اراده کم توجه باشیم.
وی اظهار داشت: امام(ره) معتقد بودند که در ابتدا باید یک دید بعنوان ذات داشته باشیم و اینکه بدانیم هر کاری با چه قصد و اراده ای انجام می شود و بعد از آن جایگاه عرف را در نظر بگیریم. یکی دیگر از کلیدهایی که امام(ره) به آن تاکید داشتند بحث مصلحت بود. مصلحت نه فقط در نظام اسلامی بلکه در نظام اجتماعی هم می تواند کاربرد داشته باشد. این مصلحت ها احکام و قوانین را متغیر می کند. امام(ره) یک فقیه اجتماع گرا بودند اما فقط یک فقیه با نگاه حکومت اسلامی - دینی صرف نبود، بلکه نظم اجتماعی را می شناخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: کلید دیگر امام (ره) عنصر مکان و زمان بود. امام(ره) نگاه جدیدی را به این مساله داشتند. امام(ره) به هنرمندان می فرمایند به هر شکلی می توانید با هنر غفلت زدایی کنید. چیزهایی را که به آسانی نمی توان دید باید با ابزار هنر دید. اخلاقی بودن عنصری است که برای انسان بسیار مهمست و هنر انسانی هنر اخلاقی است. امام(ره) می فرمایند هنر باید در خدمت مردم و تقویت کننده عزت باشد. همین طور هنر باید در خدمت انصاف و عدالت از منظر ملی و جهانی قرار گیرد. در حقیقت هنر زبان خاموش بی رسانه ها و از کلام بریده ها در سطح ملی و جهانی است. از منظر امام(ره) هنر در عرفان اسلامی، ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف است. امام(ره) سرچشمه دانش بودند و باید خیلی چیزها را از ایشان فرا بگیریم.




منبع:

1399/11/29
23:10:07
0.0 / 5
180
تگهای خبر: دانش , زیبایی , فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی