زیرخاكی چگونه خیابان انقلاب را به گذشته برد؟
به گزارش كاركادو ایسنا نوشت: یكی از عوامل جلوه های ویژه سریال «زیرخاكی» با اشاره به اینكه بازسازی خیابان انقلاب قدیم در این مجموعه سخت و هزینه بر بوده است، اظهار داشت: ما خیابان انقلاب را در سریال «زیرخاكی» با جلوه های ویژه بازسازی كردیم. یكی از اصلی ترین چالش های سریال های تاریخی بازسازی خیابان ها و معابر مطابق با آن زمان است.
عرفان علی محمدی، همکار جلوه های ویژه کامپیوتری سریال «زیرخاکی» درباره سختی های بازسازی معابر قدیمی و استفاده از جلوه های ویژه در این سریال اظهار داشت: در واقعیت سخت بود اینکه بخواهیم خیابان انقلاب قدیم را بازسازی نماییم. این که ماشین هایی از قدیم بگذاریم یا در و دیوار و مغازه ها را بازسازی نماییم، زمان و هزینه می خواست و وقت گیر هم بود؛ ازاین رو ما این کار را به کمک جلوه های ویژه انجام دادیم. او درباره ساخت این سریال افزود: در «زیرخاکی» تلاش کردیم تهران قدیم را بازسازی نماییم. بسیاری از نماهای لانگ سریال را بازسازی کردیم که شبیه تهران گذشته باشد. در قسمت هایی از سریال که هنوز پخش نشده است کارهایی در حوزه جلوه های ویژه کرده ایم که مربوط به انفجار و آتش سوزی است. ما پیش از این سریال هایی مثل «مختارنامه» داشتیم که در حوزه جلوه های ویژه قوی بوده اند. ولی در سریال هایی که به زمان حال می پردازند معمولا جلوه های ویژه استفاده نمی گردد. سریال «زیر خاکی» نمونه خوبی در این حوزه می باشد. آقای سامان، دنبال استفاده از جلوه های ویژه در کارهایش است. این در سریال سازی، قدم خوبی است و به نظر می آید در سینما هم در این عرصه اتفاق های خوبی افتاده است. او با بیان این که در ایران معمولا پایه کار جلوه های ویژه وجود ندارد و کار را کمی مشکل می کند اظهار نمود: نسبت به کارهای دیگری که انجام داده ام نمی گردد گفت کار جلوه های ویژه «سریال زیرخاکی» سخت بود اما در کل در ایران کار جلوه های ویژه دشوار می باشد. مشکلات فراوانی وجود دارد. معمولا به جلوه های ویژه بودجه عجیب و غریبی اختصاص داده نمی گردد. یعنی حتی گاهی بودجه مورد نیاز هم داده نمی گردد. مشکل دیگر نیروی کاری است که اگر حتی بودجه هم داده شود نیروی کار زیادی وجود ندارد که بخواهد کار با کیفیت عرضه بدهد. مشکلات دیگری هم وجود دارد اما مهم ترینشان این دو مورد هستند. علی محمدی اظهار داشت: عمده کار ما در جلوه های ویژه کامپیوتری با کامپیوتر است و داشتن تجهیزات کامپیوتری در کارمان نقش زیادی دارد. اما تجهیزاتی که سر صحنه نیاز باشد بستگی به فیلم دارد و معمولا در ایران و برای فیلم هایی که ایجاد می شود تجهیزات عجیب و غریبی سر صحنه نیاز نیست، به جز پرده سبز و مواردی دیگر. او درباره میزان پیشرفت جلوه های ویژه در ایران توضیح داد: ما آدم های خوبی در این حوزه در کشور داریم. کسانی که خیلی خوب هستند در ایران نمی مانند و به شرکت های مطرح و بزرگ خارج از کشور می روند. ما خواستار زیادی برای جلوه های ویژه در سینما و سریال نداریم. یعنی به این سمت نمی روند که در کارهایشان از جلوه های ویژه استفاده کنند. ازاین رو کسانی که در این عرصه کار می کنند و کارشان خوب است تلاش می کنند به جایی بروند که کارشان دیده شود. در ایران زیاد به این رشته بها داده نمی گردد. علی محمدی دلیل بها ندادن به جلوه های ویژه را نداشتن اطلاعات درباره آن عنوان نمود و اضافه کرد: شاید جلوه های ویژه دیده نشده است. اگر بخواهند درصدی از فیلم جلوه های ویژه کار شود باید پیش از تولید این تصمیمات گرفته شود و تیم جلوه های ویژه باید در فیلم و سریال حضور داشته باشند؛ برای مثال در «سریال زیرخاکی» ما سر یکسری از پلان ها خودمان حضور داشتیم و تصمیماتی می گرفتیم که در نوع فیلمبرداری و کارگردانی و دکوپاژ تأثیر داشت. این اتفاقات باید در کار بیفتد. در یکسری از کارهای سینمایی این روال برقرار شده است اما هنوز کارگردان ها این تصمیم را نگرفته اند که از آغاز کار تیم جلوه های ویژه را وارد کار کنند. او درباره تجربه همکاری با «جلیل سامان» و «رضا نصیری نیا» در کسوت کارگردان و تهیه کننده اظهار داشت: من قبلا هم با آقای سامان سر سریال « نفس» همکار بودم. تجربه خوبی بود و بنابراین باز هم این همکاری ادامه یافت. با آقای نصیری نیا هم سالهاست که همکار هستیم. قبل از سریال نفس در انیمیشین با هم همکار بودیم. علی محمدی در انتها تصریح کرد: بطور قطع جلوه های ویژه برای فیلم هزینه دارد. اما اگر بخواهند فیلمی بسازند که جلوه های ویژه داشته باشد باید حتما این هزینه را بکنند. جلوه های ویژه هم مثل سایر بخش های فیلم است. مثل صدابرداری، فیلمبرداری و دیگر بخش ها. ۲۴۱۲۴۱
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب