تجربه موفق اسپانیا از یك نمونه باززنده سازی بافت تاریخی

تجربه موفق اسپانیا از یك نمونه باززنده سازی بافت تاریخی كاركادو: معمار و مدرس دانشگاه پلی تكنیك ˮوالنسیاˮ می گوید: ۱۰ سال ركود اقتصادی در اسپانیا سبب توقف باززنده سازی شهر تاریخی« پنسیكولا» نشد و مرمت گران اسپانیایی توانستند با نقشه ی راه مناسب، بخش هایی از این مجموعه تاریخی را مرمت كنند.


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، "ماریا ژوزفا بالاگوئر دكایار"، معمار و مدرس دانشگاه پلی تكنیك والنسیا با اشاره به تجربه های به دست امده در اسپانیا برای احیای بناهای تاریخی در یك بافت تاریخی این كشور در جلسه ای با اعضای صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی، در این زمینه توضیح می دهد: پنسیكولا شهر دفاعی (كاستیون) با بناهایی مانند قلعه و استحكامات و دیوارهای دفاعی اطراف آن است كه در قرن ۱۳ میلادی احداث شده و تعدادی خانه با بافت قدیمی را در خود جای داده است، این بناها تیپ خانه های مدیترانه ای است و یكی از نقاط قوت این مجموعه آب چشمه هایی است كه در آن جاری است.

هویت «كاستون» با رشد ساخت وسازها گم شد

او با بیان این كه در اوایل قرن بیستم، به علت جنگ های اسپانیا شهرهای این كشور صدمه زیادی دیدند، می افزاید: این مجموعه تاریخی در قرن بیست شاهد رشد ساخت وساز ها در اطراف خود بوده و هویت ابتدایی این مجموعه تاریخی با رشد ساختمان ها و بنادر جدید تقریبا گم شده بود.

وی ادامه می دهد: ساخت وساز های بی رویه و بدون مقررات و رشد ساختمان ها با ارتفاع غیر استاندارد در پنسیكولا سبب شد كه تصمیماتی برای توقف این رشد انجام شود و بعد از مدتی این مجموعه تاریخی به سمت درآمدزایی بدون نقشه منسجم از صنعت توریسم حركت داده شد.

كنترل هجمه گردشگران در بافت تاریخی اسپانیا

این معمار تاكید می كند: در اواخر قرن بیستم، نقشه استراتژیكی از جانب دولت در مورد این بنای تاریخی پیاده سازی شد تا بتوانند هویت این مجموعه را به مرور بازیابی كنند و مسایل میراثی را با هجمه پرتعداد گردشگران متعادل كنند.

او انجام این نقشه استراتژیك را نیازمند یك نقشه شهری می داند كه برپایه آن بتوانند ضوابط مختلف ساخت وسازها را تنظیم كنند و ادامه می دهد: در نتیجه با همین هدف معمارها، باستان شناسان و مجموعه ای از تخصص های مختلف جمع شدند تا این ضوابط مختلف را تنظیم كنند.

او هدف اصلی در تهیه این ضوابط را آگاهی بخشی در مورد نحوه مداخلات و مرمت این مجموعه بافت تاریخی برای بخش های مختلف می داند و اضافه می كند: این ضوابط به تفكیك و برای هر خانه مشخص شد و قسمت های دارای ارزش میراثی و فاقد این ارزش تعیین شدند، در نتیجه كاتالوگ هایی تهیه شد تا مواردی كه باید حفظ شوند هم مشخض شوند.

این معمار با بیان این كه ضوابط برای هر بنا و خانه در این بافت تاریخی مشخص و تعیین شد كه چه قسمت هایی مربوط به میراث است و باید ترمیم شود وچه قسمت های فاقد این ارزش است و از چه معیارهایی برای هماهنگی با فرم كلی بافت باید پیروی كنند، ادامه می دهد: در بخش های مختلف این مجموعه تاریخی كاربری هایی متناسب با نوع گردشگران بازدید كننده تعیین شد كه از آن جمله می توان به احداث كتابخانه برای گردشگران فرهنگی اشاره كرد.

داشتن یك نقشه استراتژیك از توقف كار در بحران جلوگیری كرد

مدرس دانشگاه پلی تكنیك والنسیا، با اشاره به بحران اقتصادی اروپا در ۱۰ سال قبل كه سبب توقف مرمت «پنسیكولا» نشد، ادامه می دهد: داشتن یك نقشه استراتژیك به ما كمك كرد تا در زمانی كه بودجه كمی داریم بتوانیم كارهای كوچكتری را كه قبلاً مشخص كرده بودیم انجام دهیم. درست در این زمان بود كه توانستیم از وزارت فرهنگ كمك هایی را دریافت كنیم.

او اولین اقدامات انجام شده را از منطقه ای می داند كه بیشترین تخریب و صدمه به آن وارد شده بود و می گوید: مرمت بخش های مختلف در این مجموعه تاریخی باید بسیار مهم و دقیق انجام می شد، چون این اقدامات نمونه ای برای كارهای بعدی بود و سبب جذب سرمایه گذاری های بیشتر می شد.

دكایار به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی؛ با اشاره به فراهم شدن فرصت مطالعات و جستجوهای دیرینه شناسی در بافت تاریخی «كاستول» ادامه می دهد: این فرصت سبب شد تا بعضی از استحكامات بافت را كه در قرن بیست دفن شده بود، نمایان شوند.

وی بیان می كند: بعد از مرمت و احیای این مجموعه تاریخی خیلی از كارگردان ها، فیلمساز ها و هنرمندان این منطقه را بعنوان لوكیشن برای ساخت فیلم های خود مورد استفاده قرار دادند.

مدرس دانشگاه پلی تكنیك والنسیا، مدت زمان انجام پروژه بازسازی شهر دفاعی كاستیون را ۲۰ ساله عنوان می كند و با بیان این كه فازهای مختلف این شهر تاریخی امسال به بهره برداری كامل می رسد، ادامه می دهد: بخش های بی قاعده این بناهای تاریخی كه زمانی برای جذب توریست شكل گرفته بود، در باززنده سازی از بین رفتند.




1396/09/20
02:11:32
5.0 / 5
4598
تگهای خبر: فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی