امیرمسعود عابدین: کمتر پیش می آید که یک خودروساز بزرگ اجازه دهد تا پشت صحنه تاریخ صنعتی اش از نزدیک دیده شود؛ چه برسد به این که قسمتی از آنرا در اختیار خریداران بگذارد. اما رنو با حراج «Renault Icons» چنین کاری کرده است. این حراج که مقرر است ۷ دسامبر در نزدیکی پاریس برگزار شود، مجموعه ای از ۱۲۵ سال نوآوری، رویاپردازی و جسارت مهندسی را پیش چشم علاقمندان می گذارد؛ از اولین خودرو های قرن نوزدهم گرفته تا مدلهای مسابقه ای مدرن و کانسپت های رنگارنگ دهه های اخیر.
از آغاز راه؛ خودروهایی که تاریخ را لمس کرده اند
در بین نخستین خودرو ها، ماکت هایی از مدلهای بسیار قدیمی رنو دیده می شود: نسخه ای از Type A سال ۱۸۹۸، یک Type D سال ۱۹۰۱ که تازه بازسازی شده و همینطور یک کالسکه موتوری Type G Double Phaeton از سال ۱۹۰۳. دیدن چنین نمونه هایی در یک حراج عمومی، فرصتی است که شاید دهه ها تکرار نشود.
اما داستان به همین نوستالژی خلاصه نمی گردد. تنها با یک پرش زمانی بزرگ به دهه ۱۹۸۰ می رسیم؛ جایی که یک رنو ۵ مدل ۱۹۸۳ کنار نمونه اولیه ای از Maxi ۵ Turbo پارک شده است. دو ماشینی که یادآور دوران طلایی رالی و مهندسی بی پروا هستند.
شگفتی های عجیب؛ از وانت شش چرخ تا لیموزین زرهی
یکی از عجیب ترین و شاید دوست داشتنی ترین ماشین های این مجموعه، وانت کوچک شش چرخی است که بر پایه رنو کلیو II تولید شده. اثری دست ساز از کارآموزان کارخانه که با وجود ظاهر کارتونی و عجیبش، کاملا حقیقی است و یک موتور ۱٫۹ لیتری توربودیزل در دل خود دارد.
در سمت دیگر طیف، یک رنو ۲۵ لیموزین زرهی مدل ۱۹۸۵ قرار دارد که هولییز آنرا ساخته؛ خودرویی که بالاتر از آن که مثل یک لیموزین باشد، شبیه خودرو های تشریفاتی دوران جنگ سرد است. در کنار آن هم نسخه سینمایی رنو ۲۱ از فیلم «لوی و گولیات» ایستاده است.
رنو همینطور برخی از مدلهای تبدیل گشته به خودرو های برقی را هم در این فروش قرار داده؛ نسخه های الکتریکی شده R۴ و R۵، توئینگو و کلیو، همراه با چند آلپاین بسیار خاص مثل GTA V۶ توربو ۱۹۸۸ و A۶۱۰ Evolution Le Mans مدل ۱۹۹۳.
کانسپت ها؛ آینده ای که عملی نشد
شاید دیدنی ترین قسمت حراج، بخش مربوط به خودرو های مفهومی باشد؛ مدل هایی که بیشتر شبیه آثار هنری هستند تا ابزارهای حمل و نقل. بیشتر آنها مربوط به دهه ۲۰۰۰ هستند و با قیمت هایی که مابین ۳ تا ۶ هزار یورو ارزیابی شده، نسبت به ظاهر فانتزی شان اقتصادی اند. البته هیچ کدام قابلیت تردد قانونی در خیابان را ندارند.
از کانگو Break-Up مدل ۲۰۰۲ گرفته تا Trafic Deck-Up مدل ۲۰۰۴، همه با حال و هوای ماجراجویی تولید شده اند. در کنار آنها نسخه های اولیه مدلهای مهم تر مثل Modus، کلیو III RS، تویینگو II، کلیو گرند تور و Kangoo Compact و کانسپت پیکاپ آلاسکان ۲۰۱۶ دیده می شود. حتی نسخه مفهومی رنو لوگان استپ ۲۰۰۶ هم در بین آن هاست.
در بخش آزمایش های برقی، کانگو Be Bop و فلوئنس Z.E. ۲۰۰۹ به معرض نمایش گذاشته شده اند؛ یادگارهای روزهایی که رنو نورسیده مسیر الکتریکی سازی شده بود. برای طرفداران، نمونه های اولیه رنو اسپایدر هم نسخه جاده ای و هم مسابقه ای Trophy هم آماده چکش خوردن هستند.
ماشین های مسابقه ای؛ قلب تپنده تاریخ رنو ماشین دوستان حرفه ای احتمالاً بالاتر از همه جذب بخش موتوراسپرت خواهند شد. رالی، استقامت و فرمول یک… همه در این مجموعه حضور دارند. حتی بالاتر از ۲۰ خودروی تک سرنشین F۱ که بعضی هنوز رنگ لاستیک و اثرات پیست را بر تن دارند.
ستاره این نمایش، بی گمان Williams-Renault FW۱۹ مدل ۱۹۹۷ است؛ همان ماشینی که ژاک ویلنوو را به قهرمانی جهان رساند. انتظار می رود که این یادگار افسانه ای بین ۸۰۰ هزار تا ۱٫۲ میلیون یورو فروخته شود.
مدلهای F۱ قدیمی تر رنو از دهه ۸۰ هم با قیمت هایی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو عرضه شده اند و نسخه های نمایشی ارزان تر با ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو قابل خریدند. حتی مجموعه ای از تک سرنشین های کوچک تبلیغاتی دهه ۷۰ هم عرضه می شود.
چرا رنو تاریخ خودرا می فروشد؟
این حراج قسمتی از طرح پیشرفت میراث تاریخی رنوست. این خودروساز در نظر دارد مجموعه خودرا منظم تر کند و ۶۰۰ خودرو از مهم ترین مدلهای تاریخش را برای نمایش در یک مرکز بزرگ که سال ۲۰۲۷ نزدیک پاریس افتتاح خواهد شد، نگه دارد. بدین سبب خودرو های تکراری یا کم اهمیت تر راهی بازار شده اند، با این تضمین که حداقل یک نمونه از هر خودرویی که رنو از ۱۸۹۸ ساخته در مجموعه باقی بماند.
در مجموع، ۱۰۰ خودرو و ۱۰۰ قطعه یادگاری از ۴ دسامبر در معرض نمایش عموم قرار می گیرند و سپس در ۷ دسامبر زیر چکش حراج خواهند رفت.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲