جایگاه عقل در بیانات امام هادی (ع)

جایگاه عقل در بیانات امام هادی (ع) به گزارش کارکادو، از امام هادی (ع) احادیثی در مباحث کلامی، همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار وارد شده که راهگشاست. در این میان جایگاه ویژه عقل در تعالیم حضرتش، بگونه ای ترسیم شده است که در کنار وحی بعنوان یکی از علل و حجت ها شمرده می شود. در نگاه آن حضرت (ع) عقل، حجّت درونی انسان‏ هاست و شریعت (دین)، حجت بیرونی.



به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «به گفته شیخ مفید (۴۱۳-۳۳۶ ﻫ. ق.) و تنی چند از عالمان و مورخان، امام هادی(ع) در سوم رجب سال ۲۵۴ ﻫ. ق. با دسیسه «معتز»، خلیفه وقت عباسی، مسموم و به شهادت رسید. با انتشارخبر شهادت دهمین پیشوای مسلمانان، جماعت خیلی از بنی هاشم، شیعیان و پیروان آن حضرت(ع) با وجود ممانعت ها در منزل امام شان جمع شده و از هر سو بانگ «وای بر ما از بی کسی و بی یاری! وای بر مستمندان و یتیمان از تنهایی!» برخاست. ساعتی نگذشت که سیل جمعیت عزادار آنقدر زیاد شد که حرکت بین جمعیت برای امام حسن عسکری(ع) و اقامه نماز برایش مشکل شد. امام هادی(ع) از ۲۲۰ تا ۲۵۴ ق. به مدت ۳۴ سال، امامت مسلمانان را به عهده داشته و در این دوران با چند نفر از خلفای عباسی همچون متوکل همزمان بود و بیشتر سالهای امامت را در سامرا تحت نظارت و در حصر خانگی گذراند.

دهمین پیشوای شیعیان، در دوران خلافت متوکل عباسی مجبور به سکونت الزامی در سامرا شد (۲۳۳ ق.) و از جانب دستگاه خلافت مورد بدرفتاری قرار گرفت. متوکل درصدد بود ضمن نظارت های کلّی، امام را در نقش یکی از درباریان نشان دهد و از ابهت و عظمت آن حضرت در چشم مردم کم کند. عباسیان با پشتیبانی از اخباری گری و میدان دادن به جعل خبر و حدیث، فضا را بر معتزله و پیروان مکتب امامیه تنگ کرده، به این هم قانع نبوده با سختگیری و مجازات های هولناک آنان را مورد اذیت و آزار قرار می دادند. در چنین شرایطی امام هادی(ع) از راه وکیلان صالح و مکاتبه با شیعیان در ارتباط بود که عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح و حسن بن راشد از آن جمله اند.

از آن حضرت حدود ۳۵۰ حدیث نقل شده که این تعداد نسبت به امامان قبل از آن حضرت کم است. اغلب مورخان و محدثان علت آنرا اقامت الزامی امام هادی(ع) در سامرا و تحت نظر بودن توسط عباسیان می دانند که فرصت انتشار علوم و معارف به وی داده نشده است. با توجه به این از آن حضرت احادیثی در مباحث کلامی، همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار وارد شده که راهگشاست. در این میان جایگاه ویژه عقل در تعالیم حضرتش، بگونه ای ترسیم شده است که در کنار وحی بعنوان یکی از علل و حجت ها شمرده می شود. در نگاه آن حضرت (ع) عقل، حجّت درونی انسان‏ هاست که آنان را در راه کمال رهبری می‏ کند و شریعت (دین)، حجت بیرونی، برای نجات انسان‏ ها از گرداب آلودگی ‏ها و سوق دادن مردمان به سمت کمال و سعادت انسانی است. از این منظر ممکن نیست حجت ظاهر و باطن با یکدیگر در تعارض باشند.

بر این اساس عقل شریف ترین نیرو در وجود آدمی است. کلام وحی هم بیشتر از ۳۰۰ بار انسان ها را به استفاده و بهره جستن از این نیروی خدادادی دعوت می کند. اسلام مردم را فرا می ‏خواند تا از روی دلیل عقلی به عالم ماورای طبیعت یقین پیدا کنند. چنین است که در تعالیم امام هادی هم عقل و نقل، در طول هم جای داشته و دو طریق مستقل و بی نیاز از هم نیستند و انسان وقتی به هدف می‏ رسد که نهایت همسویی و هماهنگی میان این دو راهنما برقرار باشد. از این منظر، عقل یکی از دو رسول پروردگار بوده و دین بدون عقل، معنایی ندارد.

امام هادی (ع) در بیانی می فرماید، معجزه پیامبران هماهنگ با زمان رسالت آنان است و معجزه پیامبر اسلام، سخن و گفتگو است و در دوران پیامبر خاتم، خرد بزرگ ترین حجت بر خلایق است.

از تعالیم بنیادین آن حضرت(ع)، پاسداری از باورها و ارزش های اسلامی است. امام هادی (ع) بعنوان وارث علم پیامبر و حافظ قرآن و سنت، با تحریف ها و بدعت هایی که اندیشه و فرهنگ اسلامی را تهدید می کرد، مقابله و حقایق اصیل اسلامی و سنت پیامبر را تبیین کرد و اگر هوشیاری و تلاش آن حضرت نبود، امروز اسلام به سرنوشت دیگر ادیان آسمانی گرفتار می شد.»




1401/11/05
12:22:49
5.0 / 5
382
تگهای خبر: دستگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی