برنامه زندگی بعد از زندگی ماه رمضان سال جاری پخش نمی شود
کارکادو: تهیه کننده و پژوهشگر برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» از پخش نشدن این برنامه در ماه مبارک رمضان اطلاع داد.
عباس موزون، کارگردان و پژوهشگر برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» روز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ طی سخنانی در نشست تخصصی «تحلیل نقش جنین در گزارش های جهانی NDE (تجارب نزدیک به مرگ): تأثیرات، تأثرات و نتایج» که در مرکز همایش های بین المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهارکرد: در ماه مبارک رمضان امسال فصل جدیدی از این برنامه ساخته نخواهد شد.
وی علت این تصمیم را فعالیتهای غیرتخصصی و غیرمستند برخی افراد در فضای مجازی مطرح کرد و اضافه کرد: این افراد بدون دانش و راستی آزمایی به بازنشر گفت وگوهای مدعیان تجربه های نزدیک به مرگ پرداخته اند؛ جریانی که به قول او، جدی ترین و خطرناک ترین تهدید برای حقیقت علمی این حوزه است.
نشست تخصصی در قم با محور تجربه های نزدیک به مرگ
موزون افزود: پیشینه آکادمیک تجربه های نزدیک به مرگ در فضای دانشگاهی معاصر به حدود ۵۰ سال پیش و تحقیقات «ریموند مودی»، فیلسوف آمریکایی، بازمی گردد. این فیلسوف در برخورد با دو فرد از دو نقطه متفاوت که تجربه مشابهی از نزدیک به مرگ داشتند، به پرسش بنیادینی رسید که چه طور ممکنست دو ذهن بی ارتباط، تجربه ای یکسان ثبت کنند؟ از همین جا تحقیقات گسترده ای در پیوند میان منطق و تجربه انسانی شروع شد و سپس سایر فیلسوفان جهان وارد این عرصه شدند. من نیز درحال مطالعه دقیق کتاب او هستم تا اصول روش شناختی اش را در چارچوب مطالعات ایرانی به کار گیرم.
چالش تحقیقات پس نگر در ایران؛ ضرورت ورود به رویکرد پیش نگر
وی با اشاره به ضعف ساختاری پژوهش های داخلی اظهار داشت: نوع مطالعات ما معمولا پس نگر است؛ یعنی بعد از وقوع رویداد به تحلیل آن می پردازیم، در حالیکه پژوهش های پیش نگر باید پیش از وقوع رویداد آغاز شود. برای رسیدن به دقت علمی لازم است شرح حال نویسی بیماران در مراکز درمانی جدی گرفته شود تا نقطه شروع تحقیقات پیش نگر فراهم آید.
تهیه کنند و مجری برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» بیان کرد: آن چه در برنامه «زندگی بعد از زندگی» ارایه شد مستند است، اما خیلی از سخنان تجربه گران به سبب نبود شواهد کافی حذف شد؛ یکی از دلیلهای فقدان مستندات نیز عدم تجهیز بیمارستان های کشور برای مطالعه های پیش نگر است.
فضای مجازی و گسترش داستانهای غیرمستند
این پژوهشگر با انتقاد از فعالیتهای غیرعلمی در فضای مجازی افزود: بعد از پخش برنامه، افراد فاقد تجربه و تخصص، بدون هیچ مطالعه یا تحصیلات مرتبط، به سراغ کسانی می روند که مدعی تجربه نزدیک به مرگ هستند و گفته های آنان را بدون راستی آزمایی منتشر می کنند. این رفتار موجب ایجاد روایت هایی جذاب ولی غیرواقعی شده است که تنها با هدف جذب مخاطب و لایک صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: کذبیاتِ لذیذ برای این افراد بهتر از مستندات علمی است و همین مساله آنان را به خطرناک ترین دشمنان من و برنامه تبدیل نموده است. در چنین شرایطی ترجیح دادم در ماه رمضان امسال فصل جدید «زندگی بعد از زندگی» ساخته نشود.
تحلیل فلسفیِ تجربه های نزدیک به مرگ و جایگاه جنین
موزون با اشاره به تحقیقات «ریموند مودی» اظهار داشت: بر مبنای یافته های او، بی توجهی تاریخی به تجربه های نزدیک به مرگ در چند عامل خلاصه می شود: پراکندگی تجارب در محیط های خانگی قبل از عصر بیمارستان، فقدان ثبت مستند پزشکان بالینی، و نبود امکان نظارت پیوسته بر بیماران. وی توضیح داد که با حضور دستگاههای نگه دارنده در بیمارستان ها، مرحله میانی مرگ طولانی تر شده و امکان بازگشت از آن افزایش پیدا کرده است. همین مساله خود به افزایش تعداد تجربه گران انجامیده، اما هنوز از دید علم پزشکی، این مطالعات مغفول مانده اند.
این پژوهشگر اظهارکرد: در گذشته افراد به سبب خونریزی شدید ناگهانی فوت می کردند، اما امروز به مدت طولانی در بخش مراقبت های ویژه نگه داشته می شوند، به همین دلیل تجربه عبور از مرز میان زندگی و مرگ بیشتر مشاهده می شود.
چالش فلسفی بررسی جنین در ابعاد فقهی
وی به موضوع فلسفی و معنوی جنین پرداخت و اضافه کرد: انسان بر پایه آموزه های دینی، قبل از تولد در عالم روح و عالم ذر وجود داشته و هر جنینی از پیش صاحب شعور است. در تجارب جهانی برای من اثبات شده که انسان برای آمدن به جهان اختیار و انتخاب دارد، و والدین نقش تسهیل کننده یا مانع در این پروسه را بازی می کنند.
این فعال رسانه ای اضافه کرد: موضوع سقط جنین مسئله ای ثانوی است، اما مسیر انسان از عوالم پیشین تا عالم ماده، سیر ناگزیر خلقت است. بر مبنای آیه «انا لله و انا الیه راجعون»، انسان در دو عالم از پلی مشترک عبور می کند که نقطه عطف بین مادی و الهی است.
تهیه کننده و پژوهشگر برنامه «زندگی بعد از زندگی» بعد از ۱۸۰ دقیقه سخنرانی به سوالات حاضرین پاسخ گفت.
نوزدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی تحلیل های اخلاقی حامیان جنین با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه علوم پزشکی استان قم میزبان پزشکان زنان و زایمان و تعدادی از کارشناسان مامایی بود.
این فیلسوف در برخورد با دو فرد از دو نقطه متفاوت که تجربه مشابهی از نزدیک به مرگ داشتند، به پرسش بنیادینی رسید که چه طور ممکنست دو ذهن بی ارتباط، تجربه ای یکسان ثبت کنند؟ من هم در حال مطالعه دقیق کتاب او هستم تا اصول روش شناختی اش را در چهارچوب مطالعات ایرانی به کار گیرم.
وی با اشاره به ضعف ساختاری پژوهش های داخلی گفت: نوع مطالعات ما معمولاً پس نگر است؛ یعنی پس از وقوع رویداد به تحلیل آن می پردازیم، در حالی که پژوهش های پیش نگر باید قبل از وقوع رویداد آغاز شود. در تجارب جهانی برای من اثبات شده که انسان برای آمدن به جهان اختیار و انتخاب دارد، و والدین نقش تسهیل کننده یا مانع در این فرایند را بازی می کنند.
این فعال رسانه ای افزود: مبحث سقط جنین مساله ای ثانوی است، اما مسیر انسان از عوالم پیشین تا عالم ماده، سیر ناگزیر خلقت است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب