اعلام سیاست های تولید و عرضه انیمیشن در مركز گسترش
كاركادو: معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیاست های تولید و عرضه این معاونت امسال را اعلام نمود.
به گزارش كاركادو به نقل از روابط عمومی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، امیرمحمد دهستانی كه از اواخر دی ماه 1396 بعنوان معاون انیمیشن مركز گسترش معرفی شده، اولویت های مركز گسترش در حوزه ی انیمیشن را به سه بخش تولید انیمیشن های سینمایی، ساخت انیمیشن های كوتاه هنری و ساماندهی وضعیت سینمای انیمیشن برشمرد و اظهار نمود: تولید انیمیشن های كوتاه كه بیشتر جنبه ی هنری و مخاطب خاص و جشنواره ای دارند، طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت؛ البته بحث اصلی گسترش كیفی تولیدات در این حوزه می باشد و تلاش هایی هم در زمینه ی افزایش بودجه برای تسهیل تولید داریم.
وی با بیان این مورد كه پشتیبانی از رساله های دانشجویی انیمیشن هم بخشی از فعالیت های مركز گسترش در این زمینه بوده است، اضافه كرد: اولین گام برای دریافت حمایت مالی از مركز، ثبت طرح انیمیشن است كه چند شرط دارد و واجد بودن یكی از آنها برای شرایط اولیه كافی است؛ ابتدا این كه فرد باید عضو آسیفا یا همان انجمن صنفی كارگری انیمیشن استان تهران باشد؛ دو فیلم انیمیشن با ساختار حرفه ای ساخته باشد؛ از جشنواره های معتبر جایزه دریافت كرده باشد یا این كه طرح خویش را بعنوان رساله ی رشته انیمیشن عرضه نماید كه این بخش شامل هنرجویان چند دانشگاه مهم كشور می گردد.
معاون انیمیشن مركز گسترش ادامه داد: دوستان علاقه مند كه دارای شرایط ذكر شده هستند، باید فرم ثبت طرح انیمیشن را روی وب سایت مركز به نشانی www.defc.ir تكمیل كرده و ترجیحاً نمونه آثارشان را هم برای ما ارسال نمایند. فرم ها باید با دقت و كامل تكمیل شود؛ این فرم در شورا به همراه سوابق فیلمساز بررسی می گردد و اگر مورد تایید بود، از عرضه دهنده طرح، فیلمنامه كامل و در ادامه كانسپت های بیشتر درخواست می گردد. مرحله بعد برآورد هزینه و تنظیم قرارداد است تا كار به شكل حرفه ای آغاز شود. در طول تولید هم جلسات مشاوره و بازبینی با اعضای شورا برگزار می شود تا این نشست ها به كیفیت بهتر اثر كمك كنند.
وی تصریح كرد: ما همچنان به این روند تولید انیمیشن های كوتاه هنری ادامه داده و تلاش می نماییم كه با كمك اعضای شورای انیمیشن متشكل از دكتر محمدعلی صفورا، استاد اسماعیل شرعی، استاد امید خوش نظر، بنده و جناب آقای مرتضی رزاق كریمی كه بعنوان قائم مقام مركز در جلسات شركت می كنند، 30 انیمیشن كوتاه حرفه ای در سال تولید نماییم.
دهستانی اضافه كرد: ممكن است دوستان احساس كنند این شورا با برخی آثار سخت گیرانه برخورد می كند، ولی ما می خواهیم نام مركز گسترش بعنوان مهمترین مركزی كه در ایران به شكل حرفه ای در زمینه ی تولید فیلم انیمیشن فعالیت دارد، حفظ شود و اعتباری برای كشورمان باشد. هم اكنون فیلمسازان حرفه ای بسیاری با ما قرارداد دارند و بیشترین جوایز انیمیشن در دو سه سال قبل متعلق به آثار تولیدی این مركز بوده است.
وی با بیان این كه تمامی حساسیت های موجود در حوزه ی انیمیشن های كوتاه، درباره ی انیمیشن های بلند سینمایی هم وجود دارد، اظهار نمود: در این حوزه به لحاظ بودجه محدودیت هایی داریم و آن چه مدنظر است تولید سه انیمیشن سینمایی در سال است. هم اكنون كارهایی به ما ارجاع شده و با برخی فیلمسازان حرفه ای در حال مذاكره هستیم؛ برخی از طرح های عرضه شده هم به مرحله قرارداد رسیده اند و بزودی درباره ی آن ها اطلاع رسانی خواهیم كرد كه یكی از این پروژه ها، یك انیمیشن سینمایی تولید مشترك با كره جنوبی است.
معاون انیمیشن مركز گسترش در ادامه اضافه كرد: ما در شورای انیمیشن موشكافانه پیش می رویم؛ چون كه زمان آزمون و خطا به آخر رسیده و از انیماتورهای ایرانی انتظار می رود آثاری حرفه ای و درخور به مخاطبان عرضه كنند. قصد نداریم سرمایه ای را هدر دهیم و تا زمانی كه پروژه ی باكیفیت به همراه تیمی حرفه ای نیابیم، وارد قرارداد نخواهیم شد. البته ممكن است این شدت حساسیت شامل یكی دو اثر كه پیش از این دوره، تولیدشان شروع شده و در طول این دوره عرضه شوند، نشده باشد.
وی با بیان این كه تاكید مركز گسترش بر تولید انیمیشن های سینمایی با قابلیت اكران گسترده است، تصریح كرد: ما در تولید انیمیشن های سینمایی مخاطب كودك و خانواده را مدنظر داریم و تلاش می نماییم آثار خوبی در این زمینه تولید كنیم؛ هر چند هنوز وارد مرحله جدی تولید نشدیم و در حال مذاكره با فیلمسازان هستیم.
دهستانی از تمامی افرادی كه ادعایی در زمینه ی تولید انیمیشن های بلند با محوریت كودك و خانواده دارند دعوت كرد طرح هایشان را به مركز گسترش عرضه كنند تا در شورای تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: تولید آثار در حوزه ی نوجوانان هم مدنظر ما است؛ البته اثری كه مقرر است نظر نوجوانان را كه برای تماشای انیمیشن به سختی جذب سینما می شوند، به خود جلب نماید باید دارای شاخصه های ویژه ای باشد.
معاون انیمیشن مركز گسترش همینطور از مشاركت با برخی سازمان ها همچون مؤسسه صبا در سازمان صداوسیما و دفتر همكاری های ریاست جمهوری اطلاع داد و اظهار داشت: در حال كار روی چند طرح هستیم كه در صورت به سرانجام رسیدن به نفع انیمیشن ایران خواهد بود. هم اكنون تعامل خوبی با مدیران مراكز تولیدكننده ی انیمیشن كه تمام آن ها از افراد حرفه ای هستند، داریم و روی برخی قوانین جدید كار می نماییم تا به دولت عرضه دهیم. بعضی از موارد شامل هیچ هزینه ای نیست و تنها تغییر برخی قوانین است كه می تواند سبب پیشرفت كار در حوزه انیمیشن شود. بعنوان مثال خیلی از آثار برای اسپانسرهای دولتی تولید می شوند و برای ورود به بازارهای جهانی نیاز است كه این اسپانسرها وارد عمل شوند. ما در حال مذاكره هستیم تا زمینه ی حضور این آثار در بازارهای بین المللی فراهم شود؛ از جانب دیگر در تلاش هستیم تا قوانینی كه ممكن است به لحاظ تجارت انیمیشن دست و پاگیر باشد را مرتفع سازیم.
به گفته دهستانی، هنرمندی كه وارد حوزه تولید انیمیشن می گردد باید احساس امنیت كرده و بتواند به راحتی اثرش را برای عرضه در بازارهای جهانی عرضه نماید.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر ادامه داد: ما نیاز به شركت هایی متخصص در زمینه ی پخش فیلم انیمیشن داریم كه با قوانین بین المللی برای مذاكره و فروش آشنا باشند و بین هنرمند با خریدار خارجی ارتباط برقرار كنند. هم اكنون بعضی از هنرمندان ما به ناچار خودآموزی هایی در این زمینه كسب كرده اند اما دغدغه و تخصص اصلی شان فروش فیلم نیست؛ بنابراین تاكنون چندان موفق نبوده اند. ما با حمایت دولت نیاز به ایجاد مراكزی داریم كه به شكل دلسوزانه در این زمینه فعالیت كنند و بتوانند آثار ایرانی را به بازارهای جهانی عرضه كنند.
وی درباره فصلنامه «سینماانیمیشن» مركز گسترش هم اظهار داشت: این فصلنامه مخاطبان خویش را یافته، اما در تلاش هستیم كه آن را بصورت تخصصی تر و باكیفیت تر عرضه دهیم؛ هیات تحریریه مشخصی برای آن داشته باشیم و در حوزه ی پخش، گسترده تر عمل نماییم تا متخصصان سینمای انیمیشن راحت تر به این فصلنامه دسترسی داشته باشند.
دهستانی به تلاش جدی برای حضور انیمیشن های كوتاه و موفق ایرانی در بازارهای جهانی اشاره نمود و اضافه كرد: هم اكنون عمده ترین تولیدات ما كه شاید به استانداردهای جهانی نزدیك باشند، فیلم های كوتاه انیمیشن است و تلاش می نماییم این آثار كه موفقیت های چشمگیری در عرصه جشنواره های بین المللی داشته اند را در بازارهای جهانی عرضه نماییم.
وی با بیان این نكته كه تا زمانی كه نتوانیم انیمیشن باكیفیتی برای بازار خود تولید نماییم، كار چندان درستی نیست كه در فكر حضور در بازارهای بین المللی و جذب مخاطب خارجی باشیم، تصریح كرد: مخاطب فعلی ما سطح توقع بالایی دارد و كارهای ما را كه شاید هزینه تولیدشان یك میلیون دلار هم نباشد، با آثار چند صد میلیون دلاری جهان مقایسه می كند. آنچه این خلاء را پُر می كند تلاش و خلاقیت انیماتورهای ایرانی است. ما نیازمند حمایت جدی مسئولان همانطور كه با شكل گیری این معاونت قول آن داده شده، بخصوص در زمینه ی تامین بودجه هستیم تا بتوانیم تولیدات خوبی عرضه دهیم و تا زمانی كه تولید خوب نداشته باشیم، حرفی برای گفتن نداریم.
دهستانی هنر انیمیشن را یك كالای فرهنگی دانست و تصریح كرد: فردی كه قصد تولید اثری را دارد باید شناخت خوبی از جامعه و فرهنگ خود داشته باشد. چگونه فردی كه نمی تواند با جامعه خود ارتباط برقرار كند می خواهد اثری تولید نماید كه با زبان جهانی ارتباط داشته باشد! در واقع مسئله ما این نیست كه فرهنگ ما سرشار از اسطوره های غنی است، بلكه مبحث وجود فیلمسازانی است كه این بینش را داشته باشند كه این فولكلور غنی را به روز و به زبان انیمیشن ترجمه كنند تا برای تماشاگر امروزی جذاب باشد. مجموعه «ارباب حلقه ها» سال های سال در قالب كتاب محبوس بود و جایی در سینما نداشت، اما سینماگری با خلاقیت خود آن را به روز كرد. اخیراً انیمیشن ایرانی «آخرین داستان» را دیدم و به شدت از تماشای آن در سالن سینما لذت بردم. این انیمیشن نگاهی خاص و زیبا به داستان فریدون و ضحاك دارد و نمونه ای از تولید با طیف مخاطب بزرگسال و به روز رسانی شده است كه از اسم شاهنامه بهره برده و با فرهنگ ما در ارتباط می باشد.
وی در انتها تصریح كرد: موفقیت انیمیشن ایرانی در جهان فراتر از بحث انیمیشن است. زمانی كه با موفقیت یك فیلم انیمیشن ایرانی در قلب آمریكا یا اروپا و یا حتی همین آسیا، پرچم ایران به اهتزاز درمی آید، گستره و بُعد فرهنگی ایران به جهانیان نمایش داده می شود. انیمیشن به پشتوانه و تكنولوژی بالا نیازمند است و وقتی در جهان شاهد نمایش انیمیشنی باكیفیت از ایران باشد، به خیلی از قابلیت های پیدا و پنهان هنری، فرهنگی و علمی كشور ما پی خواهد برد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب