فیلم هایی كه نام بخش خصوصی دارند اما در پشت پرده به دولت یا نهادهای خاص متصل هستند

فیلم هایی كه نام بخش خصوصی دارند اما در پشت پرده به دولت یا نهادهای خاص متصل هستند كاركادو فیلم هایی كه نام بخش خصوصی دارند اما در پشت پرده به دولت یا نهادهای خاص متصل هستند


محمدعلی سجادی، نویسنده، كارگردان و تهیه كننده ای ست كه بیش از 20 فیلم سینمایی و سریال ساخته و بعنوان یكی از فیلمسازان گونه پلیسی و معمایی در سینمای ایران شناخته شده است. با این حال او پس از فیلم "مخمصه" در سال 86 دیگر فیلم پلیسی نساخت. سجادی در پاسخ به این سوال كه چرا سال هاست دیگر فیلم پلیسی نمی سازد و چرا این گونه سینمایی از چرخه سینمای ایران كنار رفته است، اظهار داشت: وجه مسلط سینمای ما ملودرام است و علی رغم آنكه گونه های دیگر سینمایی همچون سینمای پلیسی و معمایی قبل و پس از انقلاب مورد استقبال قرار گرفت اما این نوع از سینما مورد اقبال و حمایت واقع نشد. وی ادامه داد: آنچه امروز در سینمای ما اپیدمی شده؛ ساخت فیلم های ملودرام با رویكرد اجتماعی با نگاهی واقع گرایانه است. هرچند معتقدم نگاه واقع گرایانه در این فیلم ها بیشتر نوعی نگاه واقعه نگارانه و روزنامه ای ست تا اینكه یك رئالیسم درست باشد. سجادی با اشاره به اینكه در طول 10 سال قبل كوشیده مانند دهه 70 و 80 فیلم های پلیسی و معمایی بسازد زیرا به این گونه سینمایی علاقه دارد، اضافه كرد: پس از ساخت فیلم "مخمصه" و اكران آن یك مجموعه تلویزیونی به نام "جست وجوگران" ساختم كه به مسائل مفاسد اقتصادی می پرداخت اما متاسفانه به گونه ای رفتار شد كه این سریال به خوبی دیده نشد. پس از آن امكان ساخت فیلم هایی كه دوست داشتم و اولویت اولم بود، فراهم نشد و از سویی نمی خواستم تن به ساخت هر كاری بدهم. از سویی دغدعه پژوهش و تجربه در سینما و ادبیات و نقاشی مرا واداشت تا در این سویه كار كنم كه به شكلی این كارها پاسخ به خود بود. وی ادامه داد: علاقه مندی ام به حوزه های پژوهش و ادبیات با گرایش تحقیق درباره اسطوره ها از ابتدا مساله من بود و چند مستند را در این حوزه ساختم و می سازم. این كارها این تصور را برای برخی به وجود آورد كه من دیگر علاقه ای به ساخت فیلم های پلیسی معمایی و ملودرام های روان شناسانه همچون "شیفته" و "رنگ شب" و "اثیری" ندارم. درحال حاضر فیلم "به خاطر گربه ها طلاقم بده" را آماده نمایش دارم كه تجربه تازه ای در نوع ملودرام/ روان شناسانه است كه بر اساس رخدادی واقعی است. همین فیلم جدیدم "بازیچه" هم در تدوام آثار پیشین است. سجادی با اشاره به اینكه امروز بخش خصوصی به مفهوم درست آن نداریم و بخش دولتی هم اهداف دیگری را دارد، اظهار داشت: متاسفانه شرایطی به وجود آمده كه سینمای پلیسی مورد استقبال نیست. وی ادامه داد: این روزها حتی اگر فیلمی بخواهد به سمت یك نقد اجتماعی درست در قالب نقد پلیس یا رفتارهای دستگاه های حاكمیتی حركت نماید، یا توقیف می گردد یا آنقدر اجازه نمایش به فیلم نمی دهند تا زمان بگذرد و فیلم دیگر اثرگذاری نداشته باشد. مثلا من در تله فیلم "رمز" پلیس منفی را نشان داده ام اما 6 سال پس از ساخت فیلم، تلویزیون این فیلم را پخش كرد. كارگردان فیلم "مخمصه" ادامه داد: امروز فیلم هایی كه ساخته می شوند یا از پشتوانه پول های دولتی برخوردار می باشند یا به ظاهر اسم بخش خصوصی را دارند اما در پشت آنها رانت هایی وجود دارد كه مستقیم به دولت و نهادهای خاص متصل است. این گروه وقتی فیلم را تولید می كنند توزیع و پخش آن را برعهده دارند و پول های زیادی هم خرج می كنند. این وسط فقط ما هستیم كه به سختی باید تولید نماییم و این نابرابری سبب می گردد كه نتوانیم بازیگر مورد نظر را جذب كار نماییم. آن وقت در شرایطی كه دلالان و سالن دارها سكاندارند، راهی برای اكران بازنمی كنند. وی ادامه داد: درنظر گرفتن اینكه بخش خصوصی سرمایه گذاری در این نوع انجام نمی دهد و برای تولید فیلم پلیسی باید دست به دامن پلیس شد. در سال 86، تهیه كننده فیلم "مخمصه" برای تولید فیلم با ناجی هنر طرف بود و برخورد نامحترمانه ای هم نداشتند ولی در همین سه سال قبل برای تولید یك مینی سریال پلیسی، عذابی از جانب تهیه كننده و صداوسیما كشیدم كه عطایش را به لقایش بخشیدم. 58241

1397/02/23
15:24:57
5.0 / 5
4778
تگهای خبر: ادبیات , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی