روزنامه جوان: فمنیست ها در جشنواره فجر جولان می دهند
كاركادو روزنامه جوان: فمنیست ها در جشنواره فجر جولان می دهند
نمایش فیلمی كاملا فمنیستی و ضد خانواده در جشنواره فیلم فجر كه شعار آن جشن سینمای اخلاقمدار ایران است، سبب شد تا عرق سردی بر تن جشنواره ای باشد كه به بهانه بزرگداشت ارزش های انقلاب افتتاحیه چند صد میلیونی برگزار و خویش را نمادی از فرهنگ انقلاب اسلامی معرفی می كند! فیلم سینمایی «عرق سرد» دومین ساخته سهیل بیرقی پس از فیلم «من» سه شنبه شب در پردیس سینمایی ملت رونمایی شد؛ فیلمی كه به رغم تكذیب سازندگانش، شباهت انكارناپذیری با یك داستان واقعی دارد، البته داستانی نه با رنگ و بوی فمنیستی و ضدخانواده ای كه در «عرق سرد» شاهد آن هستیم. در این فیلم فیلمساز تلاش كرده است در قامت یك فمنیست ظاهر شود؛ فمنیستی مذكر! یك داستان واقعی نیلوفر اردلان، بازیكن و كاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران، زمانی كه تیم ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا به مالزی می رفت، از جانب همسرش مهدی توتونچی، ممنوع الخروج می گردد. توتونچی مجری شبكه ورزش است و علت عدم رضایت وی برای خروج همسرش، زندگی مشتركشان و رادان فرزند هفت ساله شان عنوان می گردد كه آن روزها باید به كلاس اول ابتدایی می رفت. خانم اردلان، آن روزها اعتراض های متعددی می كند، با برنامه «نود» مصاحبه می كند و در شبكه های مجازی كمپین های حمایتی از وی به راه می افتد. خبر در شبكه های ماهواره ای می پیچد و داستان پیچیده می گردد. دو سال بعد فیلمی در جشنواره فجر رونمایی می گردد كه حتی در جزئیات داستان با اتفاقات زندگی شخصی نیلوفر اردلان مشابهت دارد، اما تفاوت های زیادی نیز دارد. منتقدان می گویند علت این تفاوت ها این است كه فیلمساز می خواهد فمنیستی به ماجرا نگاه كند و از آب گل آلود مشكلات ورزشكاران زن، معجونی بسازد؛ فیلمی كه در لابی پردیس سینمایی ملت بر سر این كه فیلم مهمی نیست و در نهایت به درد جشنواره های درجه 2 خارجی می خورد، بحث می شد.
از اردلان تا اردستانی در «عرق سرد»، نام شخصیت اصلی داستان « افروز اردستانی» است كه باران كوثری بازیگر نقش آن است. همسر افروز اردستانی در این جا شخصیتی به نام یاسر شاه حسینی است كه از قضای روزگار مجری برنامه تلویزیونی است و از این نظر شباهت زیادی به مهدی توتونچی دارد. یاسر شاه حسینی در تلویزیون برنامه پرمخاطب «یادش بخیر» را دارد و كاملا ریاكار و متظاهر است. افروز و یاسر بیش از یك سال است كه با هم زندگی نمی كنند و در این مدت افروز با هم تیمی اش در یك آپارتمان جداگانه زندگی می كند. افروز وكیلی دارد به نام
پانته آ آل داوود كه می خواهد با ایجاد كمپین و گفت وگو با شبكه های ماهواره ای همچون صدای امریكا، فضاسازی كند تا مقدمات خروج افروز از كشور فراهم گردد. افروز و هم تیمی اش به صورت پنهانی با یك تیم اسپانیایی مذاكره كرده اند و مقرر است حین مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی با این تیم قرارداد ببندند و دیگر به ایران بازنگردند. ممنوع الخروج شدن افروز آغاز ماجراها می گردد و در این بین مهرانه نوری، سرپرست تیم فوتسال بانوان با بازی سحر دولتشاهی نیز كه حجاب چادر دارد و تظاهر می كند به دینداری، تلاش می كند به جای این كه گره كار افروز را باز كند، سنگ های متعددی را بر سر راه وی قرار دهد. افروز تلاش می كند یك تنه با قوانین اسلامی مربوط به حدود اختیارات همسر بجنگد و كارگردان تلاش كرده است روند داستان را به گونه ای پیش ببرد كه بیننده هرچه بیشتر از سیستم و قوانینی كه مانع رفتن افروز می شود، متنفر شود. در حاشیه جشنواره شایعاتی درباره احتمال شكایت مهدی توتونچی از فیلم «عرق سرد» مطرح شده البته این مجری تلویزیون تصمیم درباره این كار را منوط به تماشای فیلم كرده است.
فمنیست بودن یا نبودن! سهیل بیرقی در نشست رسانه ای بعداز اكران فیلم، داشتن افكار فمنیستی را انكار نكرد. مهر تأكید بر پیروی از مكتب فكری فمنیستی، در حالی است كه در سال های اخیر تأكید شده بود وزارت ارشاد اجازه حضور فیلم های فمنیستی را نخواهد داد و اكنون پارادوكس بزرگی به وجود آمده است كه اگر «عرق سرد» فمنیستی است پس چطور به جشنواره راه یافته! این را هم باید افزود كه در فیلم اشاره هایی در خصوص رابطه میان افروز و هم تیمی اش وجود دارد كه قاعدتا با عنایت به ممیزی ها كارگردان حتی اگر می خواسته نمی توانسته مبحث را چندان باز كند اما بیرقی بدون این كه مسئله را بیان كند در ابتدا و انتهای فیلم از چند ورزشكار زن می گوید كه ممنوع الخروج شده اند. با یك جست وجوی ساده متوجه می شویم این بازیكن ها به دلیل مسائل غیراخلاقی از تیم كنار گذاشته شده اند. سازندگان فیلم هیچ توجیهی درباره موضع ضدخانواده «عرق سرد» عرضه نداده اند، قهرمان فیلم به شدت از زندگی مشتركش متنفر است و حتی حضورش در كنار همسرش را با نمایش عصبی مسواك زدن به تصویر می كشد. نمایش شوهر پست فطرت و زن مظلوم كه جزء جدانشدنی از فیلم های فمنیستی است چه كمكی می تواند به زندگی خانواده های ایرانی بكند كه هر ساله آمار طلاق در آن ها بالاتر از قبل می گردد و خیلی از زوج های جوان در همان سال های ابتدایی زندگی ترجیح می دهند دیگر زیر یك سقف با هم زندگی نكنند.
تفكر ریاكارانه صدا و سیما كارگردان فیلم «عرق سرد» در بخش نشست خبری پس از اكران فیلم، هدفش از نشان دادن یك مجری ظاهرا مذهبی را نمایش ریاكاری صداوسیما عنوان كرد. این عنوان البته با اعتراض هایی در سالن همراه بود. بیرقی اظهار داشت: «قطعا می دانیم در تلویزیون انسان های باآبرویی كار می كنند، خیلی وقت ها برنامه های این تلویزیون شهر خلوت كن بوده و من تماشاگرش بوده ام اما تفكر حاكم بر این سازمان ریاكارانه است.»
همه چیز بوی تبلیغ می دهد در مقایسه با فیلم های شاخص فمنیستی در سینمای ایران، «عرق سرد» حداكثر یك فیلم درجه 2 است كه نمی تواند ماندگاری زیادی در سینما داشته باشد. در عوض به جای توجه به ماندگاری، سازندگان این فیلم سراغ مسائل مالی رفته اند تا اسپانسر های متعددی را به خدمت بگیرند.
از نوری پیكچرز، شركت ایرانی پخش فیلم گرفته تا فیلمیران و چند برند مالی تجاری دیگر لیست بلندی از اسپانسرهای این فیلم را تشكیل می دهند. 57242
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب