بنزین به نفر عملیاتی ترین گزینه روی میز رئیس دولت
به گزارش کارکادو، یکی از موضوعات تکراری این روزهای فضای مجازی، مسئله افزایش قیمت بنزین و تکذیب فوری آن از جانب دولت است؛ موضوعی که همگان به معیوب بودن شرایط فعلی مصرف بنزین اذعان دارند، اما کاری در امتداد اصلاح این رویه غلط انجام نمی دهند.
به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین روزنامه جوان نوشت: پرونده بنزین روی میز دولت دارای سه گزینه است؛ افزایش قیمت بنزین با بوجودآوردن سه نرخ در مصرف بنزین که احیانا پله یارانه ای برابر با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی شود و قیمت بنزین نرخ دوم معادل ۵ هزار تومان و قیمت نرخ آزاد و با کارت سوخت جایگاه داران هم معادل ۱۰ هزار تومان باشد؛ این نخستین گزینه روی میز دولت می باشد که به طرح بنزین سه نرخی هم شناخته می شود.
دومین گزینه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین در هر دو پله است که قیمت نرخ یارانه ای را به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ آزاد را به حدود ۵ هزار تومان برساند و در مقابل کارت جایگاه حذف شود و هر ساله با نرخ تورم افزایش قیمت بنزین داشته باشیم.
سومین گزینه روی میز دولت، تغییر شیوه توزیع یارانه بنزین است که به طرح بنزین به نفر هم شناخته می شود.
دو طرح اول، یعنی افزایش قیمت بنزین یا بنزین سه نرخی به علت عدم توجه به ماهیت مصرف و عدم بازدارندگی در کنترل مصرف بنزین با سیگنال دهی ناقص قیمتی و عدم ایجاد صرفه اقتصادی در بهینه کردن مصرف بنزین، به مانند طرح گران کردن بنزین در سال ۱۳۹۸ هیچ نتیجه اصلاحی در مصرف نخواهد داشت و صرفا هزینه تورمی جدید به اقتصاد اضافه می کند.
بالعکس دو طرح گران سازی بنزین یا سه نرخی کردن بنزین بدون تغییر در ماهیت توزیع یارانه بنزین که نوعی بی عدالتی و اعطای رانت به صاحبان خودروست؛ طرح بنزین به نفر باعث خواهد شد که هم توزیع یارانه بنزین عادلانه شود و هم بهینه سازی اختیاری مصرف به علت کسب منافع بیشتر رخ دهد. همینطور مسئله مصرف صنعت حمل و نقل یک مرتبه برای همیشه از مصرف شخصی افراد تفکیک می شود و به تمامی خودرو های فعال در صنعت حمل و نقل یارانه سوخت جایگزین بنزین، یعنی یارانه سوخت CNG، LPG و برق تعلق می گیرد و تمامی خودرو های فعال در صنعت حمل و نقل مجهز به سوخت دوم می شوند که برای مصارف در رابطه با صنعت حمل و نقل روی سوخت جایگزین بنزین مصرف خواهند داشت و برای مصارف شخصی خود مبتنی بر سهمیه بنزین به نفر خود مصرف خواهند داشت.
بدین سان بدون ایجاد شوک قیمتی، هر نوع مصرف درون صنعت حمل و نقل با سوخت جایگزین بنزین تامین خواهد شد و در این بین، مصارف شخصی افراد که عمده مصرف خودرو های درون شهری را شامل می شود؛ دیگر باید مصرف بنزین اضافه اعتبار انرژی مبتنی بر یارانه بنزین به هر کد ملی را از جیب خود پرداخت کنند و مصرف خودرو بشکل تک سرنشینی بشدت کاهش خواهد یافت.
در طرح بنزین به نفر علاوه بر این که هر فرد می تواند به اندازه یک لیتر بنزین در روز اعتبار انرژی دریافت خواهد کرد؛ هیچ تغییری در قیمت استفاده از صنعت حمل و نقل عمومی و خصوصی به علت تغییر قیمت بنزین ایجاد نخواهد شد. هر ایرانی به اندازه مصرف متعارف بنزین، یعنی ماهانه ۳۰ لیتر برای یک نفر و ماهانه ۱۲۰ لیتر برای یک خانواده چهار نفره بنزین یارانه ای دریافت خواهدنمود که در صورت عدم مصرف به قیمت نزدیک به قیمت آزاد در بازار مبادله بورس انرژی به فروش خواهد رساند و در عوض بالعکس یارانه نقدی، اعتبار بنزینی روزانه یک لیتر به هر کد ملی ارزش خویش را با افزایش تورم از دست نخواهد داد و بدین سان مردم بجای مصرف بیشتر بصورت دلخواه و با انگیزه کسب منافع اقتصادی بیشتر، بسمت بهینه کردن مصرف بنزین خود خواهند رفت.
صنعت حمل و نقل هم که هر ساله به اندازه تورم، کرایه های خویش را افزایش خواهد داد؛ سوخت جایگزین بنزین مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هم به همین میزان تورم هر ساله افزایش خواهد داشت، بدین سان به مشکل بنزین گرفتار نخواهد شد. همینطور مانیتورینگ مصرف و حضور خودرو های با تعداد مشخص و محدود در صنعت حمل و نقل هم اجازه سیاست گذاری بهتر نظیر حذف خودرو های فرسوده از فعالیت در صنعت حمل و نقل را فراهم خواهدنمود.
بطور خلاصه به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین روزنامه جوان نوشت: پرونده بنزین روی میز دولت دارای سه گزینه است؛ افزایش قیمت بنزین با بوجودآوردن سه نرخ در مصرف بنزین که احتمالا پله یارانه ای برابر با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی شود و قیمت بنزین نرخ دوم معادل ۵ هزار تومان و قیمت نرخ آزاد و با کارت سوخت جایگاه داران هم معادل ۱۰ هزار تومان باشد؛ این اولین گزینه روی میز دولت می باشد که به طرح بنزین سه نرخی هم شناخته می شود. دومین گزینه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین در هر دو پله است که قیمت نرخ یارانه ای را به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ آزاد را به حدود ۵ هزار تومان برساند و در مقابل کارت جایگاه حذف شود و هر ساله با نرخ تورم افزایش قیمت بنزین داشته باشیم. همچنین مسئله مصرف صنعت حمل و نقل یک بار برای همیشه از مصرف شخصی افراد تفکیک می شود و به تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل یارانه سوخت جایگزین بنزین، یعنی یارانه سوخت CNG، LPG و برق تعلق می گیرد و تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل مجهز به سوخت دوم می شوند که برای مصارف در ارتباط با صنعت حمل و نقل روی سوخت جایگزین بنزین مصرف خواهند داشت و برای مصارف شخصی خود مبتنی بر سهمیه بنزین به نفر خود مصرف خواهند داشت.
منبع: كاركادو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب