نسخه ترکیه برای صنعت اسباب بازی ایران گره گشاست؟
کارکادو: در صورتیکه تولیدکنندگان انتظار داشتند در شرایطی که خروج ارز از کشور چندان منطقی به نظر نمی رسد، دولت تصمیم به توسعه صنعت اسباب بازی بگیرد، تعیین تعرفه جدید آب پاکی را روی دست آنها ریخت.
به گزارش کارکادو به نقل از خبرگزاری مشرق
، افزایش دو درصدی تعرفه واردات اسباب بازی و اعلام آن از جانب سازمان توسعه تجارت، با نارضایتی فعالین و تولیدکنندگان این صنعت همراه شده است. هم اکنون تعرفه واردات اسباب بازی به کشور ۲۲ درصد درنظر گرفته شده و تولیدکنندگان اعتقاد دارند که این افزایش «قطره چکانی» نمی تواند گرهی از مشکلات آنها باز کند.
افزایش تنها دو درصد تعرفه، در حالی تعیین شده که بزرگترین چالش صنعت اسباب بازی ایران، واردات بی رویه است؛ به صورتی که رمقی برای تولیدات ایرانی در رقابت با کالای خارجی در بازار داخل باقی نمانده است. بازار اسباب بازی همچون بازارهایی است که به علت ورود کالای قاچاق، شفافیت لازم را ندارد؛ با این وجود طبق اعلام مسؤلان، هم اکنون حدود ۷۰ درصد از نیاز بازار داخل را کالای خارجی تأمین می کند.
افزایش ۲ درصدی تعرفه واردات؛ چرا تولیدکنندگان مخالفند؟
در حالی که تولیدکنندگان انتظار داشتند در شرایط حاضر که خروج ارز از کشور چندان منطقی به نظر نمی رسد، دولت تصمیم به توسعه این صنعت بگیرد، اما تعیین تعرفه جدید، به اصطلاح آب پاکی را روی دست آنها ریخت و امید به ایجاد شرایط بهتر برای تولید را کم کرد. تولیدکنندگان این صنعت اعتقاد دارند که تنها با درنظر گرفتن تعرفه بالای ۵۰ درصد در یک بازه زمانی مثلا ۱۰ ساله، میتوان سیگنال مثبتی به بخش تولید داد و او را در رقابت با کالای خارجی همراهی کرد.
بازار اسباب بازی ایران، مانند خیلی از کشورها، پر است از کالای چینی که با قیمتی مناسب عرضه می شود. در کنار چین، کشورهای دیگری در آسیا نیز تلاش دارند سهم خود از بازار اسباب بازی و صادرات را بالا برند. تخمین زده می شود که بازار جهانی اسباب بازی سالانه با نرخ رشد حدود ۳/۱۴ درصد در دوره پیشبینی (۲۰۳۰ ـ ۲۰۲۳) رشد کند. از نظر درآمد، اندازه بازار جهانی اسباب بازی در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰۵/۸۱ میلیارد دلار ارزش داشت و پیشبینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۹۱/۶۲ میلیارد دلار برسد. همینطور برپایه محاسبات، به نظر می آید این بازار به علت افزایش تعداد فروشندگان آن لاین اسباب بازی، با نرخ قابل توجهی رشد کند.
انتظارات تولیدکنندگان اسباب بازی ایرانی از دولت
آسیا در سالهای اخیر همچون مناطق موفق در صنعت اسباب بازی بوده است. در بین کشورهای مختلفی که ظرف یک دهه گذشته در این عرصه قد علم کرده اند، ترکیه بیشترین شباهت را از منظر تولیدات و گروه مخاطب به صنعت ایران دارد. تولیدکنندگان اعتقاد دارند که تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات از جانب دولت این کشور، سبب شده تا ترکیه رشد قابل توجهی در صنعت اسباب بازی داشته باشد. آنها انتظار دارند با عنایت به این تجربه، دولت تصمیم قاطع تری برای صنعت اسباب بازی و توسعه آن بگیرد.
نسخه ترکیه گرهی از مشکل تولیدکنندگان اسباب بازی ایران را باز می کند؟
ترکیه در یک دهه گذشته با حمایت دولت، توانسته صنعت اسباب بازی خویش را ارتقا داده و از یک بازار سنتی، به یک صادرکننده فعال تبدیل گردد. این کشور در سالهای اخیر با ارائه مجموعه ای از محصولات باکیفیت بالا، به یک بازیگر برجسته در صنعت رو به رشد اسباب بازی جهانی تبدیل گشته است. همسایگی اروپا و گسترش سبد فرهنگی خانواده ها، در کنار توسعه فروشگاه های آنلاین همچون علل ارتقاء صنعت اسباب بازی ترکیه در داخل و خارج طی سالهای گذشته بوده است.
طبق آمارهای اعلام شده، اندازه بازار اسباب بازی ترکیه در سال ۲۰۲۴ به ۱.۴۸ میلیارد دلار رسیده است و پیشبینی می شود که این بازار تا سال ۲۰۳۳ به ۲.۸۳ میلیارد دلار برسد و نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۶.۶۸ درصدی را در دوره ۲۰۲۵-۲۰۳۳ نشان دهد.
ترکیه چگونه از یک تولیدکننده سنتی به صادرکننده ای فعال تبدیل شد؟
اما آن چه مسیر توسعه و صادرات صنعت اسباب بازی ترکیه را هموار کرد، برنامه ریزی هدفمند دولت این کشور برای توسعه این صنعت بود. ترکیه از سال ۲۰۱۷، تولید اسباب بازیها را مطابق با دستورالعمل CE شروع کرده است؛ روشی که تضمین می نماید اسباب بازی هایش سازگار و آماده صادرات به اروپا با رعایت کلیه مقررات ایمنی اسباب بازی است.
از سوی دیگر، صنعت اسباب بازی ترکیه بر نیاز اصلی جامعه مخاطبان داخلی خود متمرکز شده است. افزایش استفاده از اسباب بازیهای آموزشی، سبب شده تا ترکیه تمرکز خویش را بر این بخش گذاشته و صنعت خود در این قسمت را توسعه دهد. همینطور حرکت بسمت استفاده از فناوری و دستگاههای دیجیتال، صنعت اسباب بازی این کشور را از پیله های سنتی خارج و آنرا وارد میدان جدیدی کرده است.
ترکیه همچون کشورهای منطقه است که کوشیده به شکل جدی تر وارد صنایع خلاق همچون اسباب بازی شود. برنامه های درنظر گرفته شده در نهایت منجر به رشد ۲۰ برابری این صنعت طی پنج سال شده است. تولیدکنندگان ایرانی معتقدند اگر دولت، برنامه منسجم و کاربردی تری برای صنعت اسباب بازی ایران درنظر بگیرد، این صنعت با عنایت به ظرفیتهای خود، می تواند به توسعه بازار و حتی صادرات امیدوار باشد.
منبع: تسنیم منبع: كاركادو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب