برگزاری یک کنسرت در تهران چقدر آب می خورد؟

برگزاری یک کنسرت در تهران چقدر آب می خورد؟ این روزها قیمت بلیت های کنسرت در سالن های اسپیناس پالاس، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و وزارت کشور از مرز یک میلیون تومان هم عبور کرده است و انتظار می رود سقف قیمت بلیت برج میلاد هم به زودی به همین رنج قیمت برسد. اما این افزایش قیمت ها موجب ایجاد یک سوال می شود؛ اینکه مگر اجاره یک شب این سالن ها که دولتی هم هستند، چقدر هزینه برمی ‎دارد که تهیه کنندگان مجبور به فروش بلیت با چنین قیمت هایی می شوند؟


به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، افزایش قیمت بلیت های کنسرت از زمان آغاز پاندمی کرونا شدت گرفت و در همان زمان زمزمه تبدیل شدن کنسرت به یک کالای لاکچری شروع شد.
در آن زمان وقتی پای صحبت کنسرت گذاران می نشستیم، از یک اجبار صحبت می کردند؛ الزامی که افزایش بالای هزینه برگزاری یک شب کنسرت برای آنها ایجاب می کرد.
درحقیقت زمانیکه هزینه اجاره سالن، نورپردازی، صدا، تبلیغات و... که الزامات برگزاری یک کنسرت هستند بالا می رود، برگزارکنندگان چاره ای ندارند جز این که قیمت بلیت ها را بالا ببرند.
البته در همان زمان هم پیشبینی می شد که در آینده ای نه چندان دور سقف قیمت بلیت ها به یک میلیون تومان برسد؛ چونکه مدتی بعد در سال ۱۴۰۱ بلیت اجرایی مانند «سی صد» تا یک میلیون تومان هم به فروش می رفت.
اما واقعا برگزاری یک کنسرت چقدر برای برگزار کنندگان هزینه بردار است؟
یکی از روش های تبلیغ یک کنسرت، بیلبورد زدن در سطح شهر است که به نظر می آید در نقاط مختلف با توجه به تعداد روزها و ابعاد بیلبور هزینه های مختلفی برای اجاره وجود دارد که از روزی ۱۵ میلیون تومان به بالا آغاز می شود.
مثلاً یک تابلو برای نصب در پلی در بزرگراه همت در ابعاد ۱ متر و ۶۱۰ در ۳۰۰ روزی ۱۷۰ میلیون تومان هزینه دارد و یا یک بیلبورد در بزرگراه چمران در ابعاد ۱ متر و ۳۱۰ در ۳۱۰ روزی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برمی دارد که اصولاً برای یک کنسرت بیشتر از یک هفته تا ۱۰ روز جایگاه بیلبوردها را اجاره نمی دهند. البته به نظر می آید تیم هایی که به شکل مداوم از جایگاه این بیلبوردها در سطح شهر استفاده می نمایند، تخفیفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی را دریافت می کنند.
البته نصب بیلبورد در سطح شهر مثلاً برای یک کنسرت به مجوزی جداگانه نیاز دارد، به این گونه که باید از اداره ارشاد مجوز کنسرت گرفته شود و با عرضه مجوز کنسرت اجازه نصب بیلبورد را می دهند.
و اما هزینه اجاره سالن ها هم با یکدیگر متفاوت است؛ مثلاً اسپیناس پالاس با کلیه هزینه ها همچون نور، ال ای دی، دکور، اتاق پذیرایی و... حدود یک میلیارد هزینه دارد.
این در حالیست که سالن همایش های برج میلاد و نمایشگاه بین المللی حدودا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان تر هستند؛ البته این در شرایطی است که برج میلاد تعداد صندلی های کمتری نسبت به میلاد نمایشگاه دارد و بنابراین تهیه کنندگان چندان رغبتی برای برگزاری کنسرت در این سالن ندارند.
البته شاید اگر هم اکنون قصد استعلام اجاره بهای این سالن ها را داشته باشید، یک عدد خام به مقدار ۴۸۰ میلیون تومان برای یک سالن خالی را به شما اعلام کنند ولی بعد از پایان کنسرت بسته به خدماتی که به تیم برگزاری کنسرت عرضه می شود، هزینه ها بالا می رود و تهیه کننده در انتها با رقمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان مواجه خواهد شد. درحقیقت گفته می شود که سالن ها بابت اجازه ورود تیم کنسرت به هر اتاق در سالن هم هزینه ای اضافی دریافت می کنند.
حال اگر کلیه بلیت های یک کنسرت در برج میلاد به فروش برود، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روی هم جمع می شود که از این مقدار ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کلی اجاره سالن و ۳۰۰ میلیون تومان هم بابت تبلیغات خرج می شود که از این مقدار کلا ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان به دست مجموعه تهیه کننده و شرکت او، خواننده و گروهش می رسد.
حال اما این سوال به ذهن می رسد که چرا سالن هایی که متولی آنها دولت می باشد، به اندازه سالن های خصوصی خرج تراشی می کنند که در نهایت قیمت بلیت ها به این رقم های نجومی برسد؟ اگر سالنی دولتی است، پس به کلیه مردم کشور متعلق می باشد و همه مردم حق استفاده از این امکانات را دارند ولی زمانیکه چنین قیمت گذاری هایی صورت می گیرد کمتر کسی در میان قشر متوسط و پایین تر امکان خرید بلیت این کنسرت ها را خواهد داشت.
بهتر نیست که متولیان این سالن ها، حداقل تنها به هزینه اجاره یک سالن خالی بسنده کنند که کنسرت از سبد فرهنگی مردم حذف نشود و در ادامه شرایط به نحوی تغییر نکند که همین کنسرت گذاران هم قید برگزاری کنسرت را بزنند و همین انتخاب های محدود هم از مردم گرفته شود.
به هر حال زمانیکه قیمت یک بلیت یک میلیون و ۱۰۰ تومان باشد، هر کسی شرایط خرید را نخواهد داشت؛ در نتیجه مخاطب این کنسرت ها ریزش خواهد نمود و کنسرت ها کمتر می توانند تمامی بلیت های خویش را به فروش برسانند و به درآمد برسند، که در این صورت تعداد برگزاری کنسرت ها هم به حداقل رسیده و در نهایت این سالن ها بخش اعظمی از درآمد خویش را از دست خواهند داد!




 


منبع:

1403/08/01
10:37:22
5.0 / 5
104
تگهای خبر: تبلیغات , خدمات , فرهنگ , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی