سرنوشت تلخ سریال هادی حجازی فر

سرنوشت تلخ سریال هادی حجازی فر به گزارش کارکادو، ایرنا نوشت: هرچند فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در اکران عمومی خود در سینمای سراسر کشور موفق عمل کرد، وضعیت پخش نسخه سریالی این فیلم تحت عنوان «عاشورا» هنوز نامشخص است و در سازوکار پر پیچ و خم صدا و سیما سرنوشتی نامعلوم دارد.


اگر خاطرتان باشد در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر بود که برای اولین بار فیلم سینمایی موقعیت مهدی رونمایی گردید و توانست با استقبال منتقدان و داوران، سیمرغ های مختلفی را هم از آن خود کند. پروژه ای که از اساس در مدیوم سریال تعریف شده بود و در همان زمان گمانه زنی های بسیاری بود که بزودی نسخه سریالی این فیلم از تلویزیون پخش خواهد شد. هادی حجازی فر که مهره اصلی این فیلم و سریال به حساب می آید، دو سال پیش (سال۱۴۰۰) بیان کرد که بزودی سریال شهید باکری روی آنتن تلویزیون خواهد رفت. پروژه سریال شهید باکری تحت عنوان «عاشورا» در سال ۱۳۹۹ کلید خورد و محصول سیمافیلم است و گویا در ۷ قسمت مراحل مختلف زندگی شهید مهدی باکری را به تصویر می کشد. در ابتدا قرار بود این سریال بعد از اتمام مراحل پس تولید و ویژوآل افکت، در ایام مناسبتی مانند عید نوروز یا ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن برود. اما با گذشت دو سال، هنوز خبری از پخش سریال «عاشورا» نیست. در سوی مقابل آنها نسخه سینمایی این اثر با نام موقعیت مهدی به نویسندگی ابراهیم امینی و هادی حجازی فر در ۱۰۰ دقیقه به زبان ترکی تولید شد که با فاصله کوتاهی بعد از حضور موفق در جشنواره فیلم فجر، توسط حوزه هنری روی پرده سینماها رفت. این فیلم که از اسفند ۱۴۰۰ تا اوایل تابستان ۱۴۰۱ اکران شد، توانست با نمایش گسترده و تبلیغات مناسب مورد اقبال مردمی هم قرار گیرد و در همان سال رتبه دوم گیشه نوروزی را با فروش حدودا ۱۳ میلیارد تومانی کسب کند و عنوان پرفروش ترین فیلم دفاع مقدسی سال را بدست آورد. این اقبال در فروش برای آثاری با مضامین دفاع مقدس و با پروداکشن سنگین که عموما از جانب ارگان های دولتی به تولید می رسند، اتفاق جدیدی بود. روند سالهای اخیر سینمای ایران نشان می داد، عموما این جنس آثار به هر میزان که مورد پسند مدیران و سفارش دهندگان خود هستند، از ذائقه و اقبال مردمی فاصله دارند و تلاش درخوری هم برای دیده شدن آنها صورت نمی گیرد. در رابطه با «موقعیت مهدی» اما داستان به شکل متفاوتی رقم خورد... این فیلم پس از آنکه در سازوکار پخش قرار گرفت توانست با بهره مندی از ظرفیت خوب زیرساخت های سینمایی به خوبی برای مخاطبان معرفی شود و از خطر حیف شدن، دور نگه داشته شود. در کنار حمایت های سینمایی حوزه هنری و دفتر پخش آن، همینطور اتفاقات ممتازی نظیر تمجید مقام معظم رهبری نظر درمورد این فیلم باعث پررنگ شدن توجهات به موقعیت مهدی در بازه اکران شد. تا جایی که مسؤلان سینمایی این فیلم را افتخار سینمای ایران و بهترین فیلم سینمای ایران در ۱۰–۱۵ سال گذشته دانست. اما چرا این موفقیت برای «عاشورا» رقم نخورد و شاهد یک بلاتکلیفی و فرصت سوزی در رابطه با این اثر هستیم؟ بهتر است مبحث را کمی جدی تر نگاه نماییم. بهره مندی سینما از ساختار پراهمیت پخش و اکران، فرصت متمرکز و خوبی را برای صیانت از کیفیت یک اثر و فرهم آوردن زمینه های ترویج و تبلیغ بهتر برای یک فیلم فراهم می آورد. البته درصورتیکه این ساختار به درستی و توسط تیمی حرفه ای بکار گرفته شود. اما این شرایط در تلویزیون چگونه است؟ در روزهایی که دستان تلویزیون از تولیدات مهم خالی است و مدت هاست از عدم محتوای جذاب، پرکشش و با کیفیت در حوزه درام های نمایشی رنج می برد، تولید پروژه «عاشورا» امیدها برای بازگشت مخاطب و توجهات به قاب این رسانه بیشتر کرد. حضور موفقیت آمیز نسخه سینمایی این اثر در جشنواره و کسب افتخارات ممتاز هنری در کنار طراحی درست و حمایت مناسب در فضای اکران عمومی و درنتیجه اقبال مخاطبان در نمایش عمومی زمینه برای سوار شدن «عاشورا» روی موج «موقعیت مهدی» بیشتر از پیش کرد و ماجرا متفاوت از نقطه شروع پروژه شد. این دفعه این سریال بود که از فیلم سینمایی کمک می گرفت. اما در بین تغییر مدیران تلویزیونی، خبری از سرنوشت «عاشورا» نشد. نادیده گرفتن سریال «عاشورا» توسط مدیران تلویزیونی تا جایی پیش رفت که هادی حجازی فر نسبت به رفتار مدیران و سرنوشت سریال گلایه نمود و گفت «دیگر سریال دفاع مقدسی با پول دولتی نخواهم ساخت». این بازیگر که اولین تجربه جدی کارگردانی خویش را در همکاری با سیمافیلم و در فیلمی دفاع مقدسی آغاز کرده، آن هم در روزهایی که کمتر هنرمندان شناخته شده ای به سمت ساخت و نقش آفرینی در همکاری با تلویزیون می روند، امروز به گلایه از آن سخن می گوید. همین بی توجهی برخی مدیران و نبود برنامه ریزی مناسب سبب شده تا بعضی از اهالی هنر از تلویزیون دوری کنند. و امروز می بینیم اتفاقی که در نمایش عمومی این فیلم در سینماها با یک سازوکار پخش و تبلیغات مناسب رخ داد، با قدرناشناسی در زمان پخش سریال به یک فرصت سوزی و سرمایه سوزی منتهی می شود. در نهایت میتوان اذعان کرد هر چقدر «موقعیت مهدی» در زمان اکرانش خوش شانس بود، سریال «عاشورا» با بداقبالی بسیاری مواجه گردید. با عنایت به این که کمتر از سه ماه دیگر ایام محرم فرا می رسد باید دید که آیا «عاشورا» در فهرست پخش سریال های مناسبتی قرار می گیرد یا همچنان صحبتی از «عاشورا» نمی گردد. 57245


منبع:

1402/02/24
14:11:08
5.0 / 5
349
تگهای خبر: تبلیغات , تصویر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی