بهزاد فراهانی:

حاکمیت نگاه سیاسی به هنر و فوتبال دارد

حاکمیت نگاه سیاسی به هنر و فوتبال دارد به گزارش کارکادو، دیده بان ایران نوشت: بهزاد فراهانی هنرمند سرشناس با انتقاد از برخی نامهری های حاکمیتی به جریان هنر بر این باور است که متاسفانه پشتیبانی از تئاتر در دو دهه اخیر کاملا قطع شده و تنها نمایش هایی که پشتوانه حاکمیتی دارند از نظر مالی تامین می شوند. متاسفانه هنر ایران همیشه چوب مدیریت های اشتباه را می خورد.



صحبت های اخیر محمودسالاری معاون هنری وزارت ارشاد درباب نگاه به هنرمندان و نوع مواجهه با ایشان انتقاداتی را به همراه داشت. سالاری گفته بود؛ «برخی از هنرمندان مشتاق یارکشی هستند، من نماینده هنرمندان نیستم، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران هستم و باید منویات آنرا اجرا کنم. تعدادی از هنرمندان معتقدند هنر کار دلی است و می خواهند کار دلشان را انجام دهند. دولت نمی تواند پول بیت المال را به هنرمندی بدهد که کار دلش را انجام دهد.»
به نظر می رسد این نوع بیان از معاون هنری وزارت ارشاد مروج نگاه حاکمیتی صرف به مقوله هنر باشد و شاید ناخواسته سبب محدودیت برای هنرمندانی شود که قصد دارند از دریچه هنر نقد خودرا به تعدادی از مسائل موجود در جامعه مطرح کنند و به دور از هر گونه فشار دولتی به کنش گری مسؤولانه خود بپردازند.
در همین رابطه استاد بهزاد فراهانی با اشاره به سابقه تدریس خود به محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد می گوید؛ این احتمال وجود دارد که این مقام دولتی نتوانسته منظور اصلی خود درباره ی فعالیت دلی در هنر، بازگو کند. برای اینکه این نوع بیان با روحیاتی که از او سراغ دارم، متفاوت است.
این چهره سرشناس عرصه هنر تاکید می کند؛ هنرمند اگر کاری را با دل و ایمان خود به سرانجام نرساند، هیچ وقت نمی تواند در نگاه جامعه تبدیل به یک «هنرمند مردمی» شود. مدیران هنری نیز باید بدانند که نگاه بازدارنده به هنرمندان اشتباه است و انتظار می رود آنها مدافع هنرمندان در مقابل هجمه های بیرونی باشند. هنر دلی منجر به کار مردمی می شود
بهزاد فراهانی پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درباب لزوم پرهیز دولت ها از دید محدودکننده به مقوله هنر، اظهار نمود: «باید بپذیریم که اگر هنر «دلی» نباشد، اساسا مردمی نیز نمی تواند باشد.»
وی تاکید کرد: «هنگامی که یک هنرمند در هر شاخه ای از هنر، فعالیتی را انجام می دهد؛ اگر آن فعل برآمده از دل و وجودش نباشد، پس می توان اظهار داشت که او کاری را بدون «ایمان» ارایه داده است. زمانی یک هنرمند می تواند مردمی باشد که با تمام ایمان خود دست به خلق یک اثر هنری زده باشد.» حاکمیت هنر و فوتبال را سیاسی می بیند
این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون اظهار داشت: «متاسفانه یک مشکل بزرگ گریبان تئاتر و سینمای ایران را گرفته و آن، تلاش حاکمیت برای سیاسی کردن تمامی مسائل در رابطه با این دو مقوله است. البته همین مشکل و نگاه غلط در «فوتبال» کشور نیز وجود دارد.»
فراهانی ضمن انتقاد از وجود برخی نگاه های غلط حاکمیتی، اظهار داشت: «زمانی که همه موضوعات از دریچه سیاست دنبال شود، دیگر کسانی که در جایگاه قدرت قرار دارند نمی توانند با حرفی برآمده از دل است و مقرر است بر دلها بنشیند، موافقت کنند.»
این چهره سرشناس عرصه هنر در برخورد با پرسشی در خصوص این که چرا قسمتی از بدنه وزارت ارشاد معتقدند نباید به هنرمندی که کار دلی انجام می دهد، پول داد؟، اظهار داشت: «هنری به نام تئاتر در خیلی از کشورهای جهان از طرف حاکمیت حمایت مالی می شود. برای اینکه تئاتر یک نیروی عظیم و تأثیرگذار بر «روانشناسی اجتماعی»، «شخصیت اجتماعی»، «زبان و اخلاق ملی»، «دادگری و دموکراسی» و... است.»
او افزود: «حکومت های «دموکرات» و «غیر توتالیتر» بودجه های هنگفتی را صرف تئاتر می کنند. بنده به خاطر دارم زمانیکه دوران دانشجویی خودرا در «استراسبورگ» فرانسه سپری می کردم، دولت فرانسه حتی برای کسانی که در پارک معروف «اورانژری» تمرین تئاتر انجام می دادند نیز دستمزد پرداخت می کرد.»
فراهانی اظهار داشت: «بنده انتظار ندارم مسؤولان هنری در کشور همانند فرانسه عمل کنند، برای اینکه نگاه به هنر در این دو کشور متفاوت می باشد. البته پس از انقلاب تا دو دهه ها برمبنای یک سازوکار مشخص کمک هایی برای برگزاری تئاتر به هنرمندان اعطا می شد، اما همان روند نیز به تدریج محدود شد تا کار به جایی رسید که این کمک ها بطور کامل قطع شد.»
این هنرمند سرشناس تصریح کرد: «مسؤولان فرهنگی کشور با این استدلال که پول برای کسانی که به آنها فحش می دهند، صرف نخواهد کرد؛ حمایت خود از هنر تئاتر را متوقف کردند. واقعیت این است که تئاتر با فحش دادن تبدیل به یک اثر فاخر هنری نخواهد شد. باید بدانیم که تئاتر تحلیلگر و کالبد شکاف روابط اجتماعی است و نباید چنین نسبت هایی را به این هنر داد. حتی بررسی آثار هنرمند بزرگی همچون «چخوف» نیز نشان میدهد که او هیچ گاه در آثار خود از کلمات «رکیک» و «شعارهای سطحی» استفاده نکرده است.»
این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در بخش دیگری از گفت وگوی خود با دیده بان ایران خطاب به مسؤولان فرهنگی کشور اظهار داشت: یک مدیر فرهنگی باید خودرا یاری گر هنرمندان بداند و نباید در مقام بازدارنده آنها قرار بگیرد. این انتظار وجود دارد حتی زمانیکه هنرمندان از طرف یک جریان مورد حمله قرار می گیرند، این مدیر فرهنگی در مقام دفاع از جایگاه هنرمندان ظاهر شود.
حتی تامین لباس برای بازیگران تئاتر نیز دشوار شده است
فراهانی با ابراز تأسف از وضعیت بد تئاتر در کشور، به دیده بان ایران اظهار داشت: سالن های نمایش از ۲۰ تا ۳۵ درصد از میزان فروش بلیط را به خود اختصاص می دهند و ۹ درصد از فروش نیز صرف مالیات بر ارزش افزوده می شود و در عمل چیزی برای عوامل دخیل در برگزاری یک نمایش باقی نمی ماند. البته تعدادی از نمایش ها در کشور وجود دارند که از طرف حاکمیت حمایت می شوند و بودجه برگزاری آنها نیز تامین می شود.
او تاکید کرد: در وضعیت اقتصادی فعلی به هیچ عنوان نمی توان آثار بزرگ نمایشی را بر روی صحنه آورد، زیرا بودجه کافی حتی برای تامین لباس هنرمندان برای اجرای تئاتر نیز وجود ندارد. به همین لازم است این هنر تأثیرگذار اجتماعی مورد حمایت جدی قرار بگیرد.
این هنرمند سرشناس در برخورد با این سوال که نگاه های محدود کننده به هنر و هنرمندان در نهایت چه اثری برجا خواهد گذاشت، اظهار داشت: این نگاه ها در نهایت به ضرر دولت ها و حاکمیت خواهد شد. نباید فراموش نماییم هنرمندان عرصه تئاتر قناعت را زیسته اند و می دانند چگونه در فقر نیز زندگی خودرا شرافتمندانه به پیش ببرند. دولت ها باید بدانند که رزق و روزی اهالی تئاتر از پیش تعیین شده و آنها با وجود محدودیت های موجود نیز به تلاش خود در عرصه هنر ادامه خواهند داد. ساعدی بعد از مرگ نیز می درخشد
بهزاد فراهانی، پیشکسوت هنر تئاتر در ادامه گفت و گوی خود با دیده بان ایران به ممنوعیت کارهای هنری خود اشاره نمود و اظهار داشت: بنده نزدیک به ۶ سال است به دلیلهای نامعلوم و شاید وجود برخی سیاست ها اجازه اجرای نمایش در مجموعه «تئاتر شهر» را پیدا نمی کنم. اما بنده در همین وضعیت نیز متوقف نمی شوم و همچنان به نگارش نمایشنامه ادامه می دهم. نباید فراموش نماییم که هنرمندان در ادامه تاریخ خواهند درخشید و این مثال را درباره ی زندگی «غلامحسین ساعدی» از زمان مرگ او تا به امروز به وضوح می توان مشاهده کرد.
این چهره سرشناس عرصه هنر در آخر اظهار داشت: «متاسفانه هنر ایران همیشه چوب مدیریت های اشتباه را می خورد.»
57245


منبع:

1401/06/02
16:22:21
5.0 / 5
245
تگهای خبر: اثر هنری , تئاتر , دانش , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی