نقد و بررسی کتابی درمورد دخترکی فراری

نقد و بررسی کتابی درمورد دخترکی فراری به گزارش کارکادو عباس عبدی در نقد کتاب خانه آفاق اظهار داشت: تأسف من این است که چرا این رمان پنجاه سال پس از اتفاقات دهه ی پنجاه نوشته شده و اگر شخص من در آن دوره با این داستان مواجه می شدم چه نگاهی اتخاذ می کردم.



به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین، در نشست نقدر و بررسی، کتاب خانه ی آفاق از سارا نظری با حضور عباس عبدی، جامعه شناس و روزنامه نگار، مژگان خلیلی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه و محمد حسن شهسواری، مدرس و نویسنده مورد نقد و برررسی قرار گرفت
در ابتدای جلسه «لیلا زلفی گل» مجری جلسه عنوان نمود هدف از برگزاری این سلسله نشست های ماهیانه، نگاه به ادبیات با رویکرد بینا رشته ای است و مقرر است به یک کتاب از زوایای مختلف نگاه شود و پلی زده شود بین ادبیات، هنر و سایر شاخه های علوم انسانی
. در ابتدای نشست، نویسنده ی کتاب برای آشنایی حضار با فضای داستان چند خطی از آنرا خواند
. داستان درباره ی دختر چریکی در دهه ی ۵۰ است که خانه ی تیمی اش لو می رود و پس از فرار مجبور می شود زندگی موقت همراه با شرایط عجیبی با فرودستان حاشیه ی شهر را تجربه کند
. سپس مجری از آقای عبدی خواست باتوجه به اینکه آن دوره را تجربه کرده نظرش را درباب رمان بیان کند
عبدی در سخنان خود ضمن تاکید بر این نظریه که با تحلیل نگاه و نظر داستان نویسان در هر دوره ای باید بتوان روند حرکت و تغییرات جامعه را پیش بینی نمود اظهار داشت: تأسف من این است که چرا این رمان پنجاه سال پس از اتفاقات دهه ی پنجاه نوشته شده و اگر شخص من در آن دوره با این داستان مواجه می شدم چه نگاهی اتخاذ می کردم؟ چرا آن زمان با وجود داستان نویسان معروفی مثل ساعدی و دولت آبادی، چنین رمان هایی نوشته نشد؟ به نظرم نوشتن رمان خانه ی آفاق اقدام شجاعانه ای بوده است
او درباب زمان نوشتن یک داستان، زمان اتفاق افتادن و زمان خوانده شدنش و این مواجهه ی سه زمانه اظهار داشت: اگر این کتاب در دهه ی ۵۰ نوشته می شد حتما نویسنده اش ترور می شد. این کتاب الگوی خوبی برای خواننده ی امروز و مواجه اش با چنین مساله ای است
مژگان خلیلی سخنران بعدی هم با الهام از اندیشه های هایدگر در تحلیل اهمیت مفهوم واصالت «خانه» در نسبت با نحوه ی وجودی ما انسان ها در جهان، ارتباط تک افتادگی و تنهایی انسان مدرن با چریک شدن و پذیرش سرنوشت انتحار با بهره گیری از فلسفه هانا آرنت و نکته ورزی های کانت درباره ی پسینی و تجربی بودن اصل اخلاقی که محصول همزیستی و روابط انسان هاست، افزود: بی خانمانی دو شخصیت زن اصلی رمان، محبوبه و طوبای رانده شده و پناه آوردن شان به خانه ی آفاق محور اصلی این رمان است
وی در پاسخ به این پرسش که اهمیت رفتن به سمت تاریخ در ادبیات معاصر تا کجاست چنین اظهار داشت: ما در این کتاب با یک پدیده ی جدید مواجه شدیم. یک نویسنده ی جوان رفته سراغ تاریخ و خوب فضا را خلق کرده و من فکر می کنم نیاز امروز ما همین است؛ بازخوانی روایت
محمدحسن شهسواری هم با تاکید بر این نکته که مهم ترین موفقیت نویسنده ی خانه ی آفاق در فضاسازی رمان است، ضمن تشریح ایده ی اصلی نویسنده در مبحث ژانر اظهار داشت: به گمان من رمان خانه ی آفاق انتقام نسل پس از انقلاب از.»نسل انقلابی بوسیله تغییر ژانر به مفهوم آکادمیک آنست. نسل انقلابی تفسیری حماسی از اعمال خود داشت و دارد اما نویسنده در این رمان تفسیری تراژیک از سرنوشت آنها و تفسیر کمیک از هدف آنها مصور کرده است
در اختتام نشست، حاضران سوالات و نظرات خودرا عنوان کردند. گفتنی ست که رمان خانه ی آفاق دومین اثر سارا نظری است که بتازگی توسط نشر برج چاپ و به بازار عرضه شده است
یک کتاب، «سه نگاه» عنوان رویدادی است که روز جمعه ۷ مرداد ماه در موسسه ی «ته رنگ» انجام شد
۵۷۲۴۴


منبع:

1401/05/15
09:56:25
5.0 / 5
171
تگهای خبر: ادبیات , جوان , رمان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی