گفتگو با بازیگر طلاخون

چرا شهاب حسینی مورد بی مهری قرار گرفته است ؟

چرا شهاب حسینی مورد بی مهری قرار گرفته است ؟ بازیگر فیلم «طلاخون» معتقد است: شهاب حسینی به خاطر دلسوزی و محبت بیش از حد اش مورد بی مهری قرار گرفته است. شاید اگر مثل خیلی ها سکوت می کرد تا این اندازه مورد قضاوت قرار نمی گرفت.


به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، «طلاخون» که این روزها بر پرده سینماهاست، روایت گر یک پرونده ی جنایی و درگیری زنی به نام ناهید با این ماجراست. این فیلم که در ژانر درام_اجتماعی تولید شده است به کارگردانی ابراهیم شیبانی است.
شهاب حسینی، حسام منظور، ترنم کرمانیان، زهرا خوشکام و بهار قاسمی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
بهار قاسمی بازیگر جوان این فیلم در قسمتی از این گفت و گو، درباره تجربه هم بازی شدن با شهاب حسینی گفته است: به هر حال هرکس دوست دارد در بازیگری با افراد حرفه ای هم بازی شود. جدا از من مصاحبه های زیادی هم خواندم که بازیگران پرشماری گفته بودند که دوست دارند با شهاب حسینی همبازی شوند. همانطور که گفتم هم بازی شدن با بسیاری از بازیگران را دوست داشتم ولی حضور شهاب حسینی بیشتر شبیه به یک معجزه بود. او افتخار هنر ایران است و از نظر هنری، اخلاقی و شخصیتی همتا ندارد. معتقدم که شهاب حسینی به خاطر دلسوزی و محبت بیش از حد اش مورد بی مهری قرار گرفته است. شاید اگر مثل خیلی ها سکوت می کرد تا این اندازه مورد قضاوت قرار نمی گرفت. جدا از این بازی کردن مقابل ایشان خیلی سخت و پر از استرس بود. چونکه ما بیشتر سکانس هایمان دونفره بود. این را با وجود ۵۰ شاهد می گویم که از زمان حضور آقای حسینی سر فیلم برداری تمامی سکانس ها از ابتدا تا آخر کار نهایتاً با دو برداشت انجام میشد. ایشان خیلی برایم وقت گذاشتند و کلی انرژی و انگیزه به من دادند.
در ادامه مشروح گفتگوی این بازیگر جوان که نقش مهین قدیری ( یک قاتل زنجیره ای) را بازی کرده است، می خوانیم:
*«طلاخون» نخستین کار بلند وحرفه ای شما با ابراهیم شیبانی است. چه شد که در این کار بازی کردید؟
حدودا هفت هشت سالی می شود که وارد این فضا شده ام. آشنایی من با آقای شیبانی از جایی شروع شد که من به آموزشگاهی برای تست سریال «آبان» رفتم. البته این کار هیچ گاه ساخته نشد اما سبب آشنایی من با ایشان شد. آقای شیبانی در ابتدا برای «طلاخون» بازیگران مطرح و شناخته شده ای را در نظر داشتند اما یک روز به من گفتند نظرت چیست که این نقش را تو بازی کنی. ایشان گفت می خواهم کسی را برای این نقش بیاورم که چهره اش شناخته شده نباشد. وقتی این را شنیدم بسیار خوشحال شدم. از همان روز تمام وجودم را برای شناخت این شخصیت گذاشتم. منتها کمی ترسناک بود چونکه شخصیت پیچیده ای را باید بازی می کردم. اما اهتمام کردم حالات درونی این شخص را متوجه شوم و هم کنش های بیرونی آنرا انجام دهم. نزدیک به یکسال و نیم طول کشید چونکه چندین بار فیلمنامه بازنویسی شد. در ابتدا فیلم از دید زن بود ولی حالا با نگاه بچه فیلم را دنبال می نماییم.
*(ناهید) نمایانگر زنی سخت کوش است که روی مرز باریکی از شخصیت مثبت و منفی حرکت می کند و در نهایت باطن واقعی خودش را به بیننده نشان میدهد. بازی کردن چنین شخصیتِ دووجهی کار بسیار دشواری است اما آنطور که مشخص است شما از عهده ی آن برآمدید. کمی درباره ی این نقش بگویید، آیا از روانشناس برای رسیدن به این نقش کمک گرفتید؟
دقیقا همین طور بود. دکتر صفاری نیا مشاور ما در «طلاخون» بودند. ایشان برای من توضیح دادند که این شخصیت(مهین قدیری) اختلال مرزی دارد. نشانه های این بیماری به دوران کودکی برمی گردد. وقتی که کودک احساس طرد شدگی و سرخوردگی از سمت والدین می کند این حس ها در او شکل می گیرد وعواقب این ها در بزرگسالی موجب لطمه به خودش و جامعه می شود. دقیقا برای شخصیت فیلم(ناهید) هم همین اتفاقات افتاده است. انتخاب اسم مستعار، بی ثباتی، خودکشی، رفتارهای هیجانی خطرناک و تنش زا و... تمام این ها را در سکانس های مختلفی از فیلم می بینیم. همه ی این ها نشانه هایی است که در «طلاخون» دانه دانه کاشته شده است.
*در کار صحنه هایی بوده که با آن راحت نباشید و شما را خیلی اذیت کند؟
یکسری کاراکترها چه بخواهی چه نخواهی تو را درگیر خودشان می کنند. بخصوص نقش (ناهید) که بر طبق یک شخصیت واقعی بود. هنوز هم پس از گذشت دو سال و نیم گاهی یاد این شخصیت می افتم و این مرا آزار می دهد. در فیلم یک دختر کوچک دوست داشتنی به نام همتا داشتیم که گرفتار معلولیت بود. بخش ناراحت کننده ی قضیه این بود که هم این کودک و هم فرزند مهین قدیری هردو سالم به دنیا آمده بودند اما در اثر یک اشتباه دارویی این اتفاق برایشان پیش آمده بود. این مساله هم خیلی من را اذیت می کرد.




*آیا بخش هایی از فیلم «طلاخون» سانسور یا گرفتار ممیزی شده است؟
آقای شیبانی در ساختار کار از عنصر غافلگیری بهره برده اند. بخش هایی از فیلم که نشان می داد این شخص قاتل است حذف شده اما نمی دانم بدین سبب بوده که داستان از ابتدا رو نشود یا اینکه مشکل دیگری بوده است.
*در روند رسیدن به نقش (مهین قدیری) چه کردید؟ آیا دیدن فیلم های به جا مانده از او به شما و ایفای این نقش کمکی کرد؟
معتقدم بازیگر باید تکنیک داشته باشد اما شناخت موقعیت آن کاراکتر هم خیلی مهم می باشد. به یاد دارم که چندین بار ناصرخسرو رفتم تا ببینم این فرد با چه اشخاصی سر و کله می زده، یا طلاهایم را چندین بار بدونه فاکتور برای فروش بردم بدین سبب که اندکی از حس آن زن را درک کنم. در روند رسیدن به نقش، مستندی از (مهین قدیری) را دیدم که برایم بسیارعجیب بود. وقتی کسی کاری را چندین بار انجام می دهد انگار قبحش می ریزد. در هنگام بازجویی ها او خیلی راحت صحبت می کند. من خودم این بازی را در سکانس بازسازی صحنه ی قتل در فیلم آورده ام. برای عده ای جالب بود که چرا انقدر خونسرد بازی می کنم. در جواب گفتم که باید مستند مهین قدیری را ببینند. شبیه ترین جایی که خودم را به مهین قدیری دیدم همان سکانس بود. جالب است جایی در بازجویی از او پرسیدند که شب راحت خوابیدی؟ و وی در جواب می گوید: راحت. و جاهایی با بازجوها شوخی می کند. عده ای فکر می کنند باید بازجویی های اگزجره یا عجیب و غریبی در فیلم باشد اما من چون ما به ازای بیرونی آنرا داشتم اهتمام کردم از همان الگوبرداری کنم.
*در سینمای ایران بیشتر فیلمنامه ها و شخصیت هایی که نوشته می شوند زن های منفعل و قربانی را نشان می دهند. در «طلاخون» به رغم این که ناهید قربانی است اما کنش هایی (هرچند بد) را از او می بینیم...
دقیقا همین طور است. در سینمای ایران بیشتر به زن های تحقیر شده و منفعل می پردازیم. ناهید زن منفعلی نیست. درست است که شخصیتی منفی دارد اما در مقابل شرایط بد واکنش نشان میدهد و خودش ظالم است. متاسفانه فیلمنامه های زن محور در ایران خیلی کم هستند. به همین خاطر از آقای شیبانی ممنونم که اعتماد کردند و این نقش متفاوت را به من سپردند.


*به ناهید فیلم «طلاخون» هم تجاوز شده است. برای ایفای نقش بهتر حتما بارها به این مساله فکر کرده اید تا آن حس را در خودتان بیدار کنید. به همین خاطر بد نیست که کمی هم درباب جنبش «می تو» صحبت نماییم. نگاه شما به این قضیه و جنبش چیست؟
از آنجا که فرد شناخته شده ای نیستم جزو امضاکننده های این بیانیه نبودم اما قلبا با این جنبش همراهم. می دانم که ممکنست نگاه مردم به سینما بد شود اما اهمیتی ندارد چونکه ما منتظر نتیجه ی نهایی آن هستیم. به هر حال این مساله را نمی توان نادیده گرفت. این واکنش ها ممکنست سبب جلوگیری از خیلی لطمه ها شود.

*در حال حاضر مشغول چه کارها و کارهایی هستید؟
در حال حاضر سر سریال ۲۴ قسمتی «خونسرد» کار آقای امیرحسین ترابی هستم و نقش یک دختر وکیل را دارم که همسر آقای امیر آقایی است. به غیر از آن روی فیلمنامه ای به اتفاق خانم تاجیک و فراهانی هم کار می نماییم. یک فیلم سینمایی هم نوشته ام که درحال بازنویسی آن هستم.
*با این اوصاف دغدغه ی اصلی شما نوشتن است یا بازیگری؟
دغدغه ی اصلی من بازیگری است. اگر می نویسم هم در جهت این است که خودم بتوانم بازی کنم.
*نکته پایانی
در آخر دوست دارم این را بگویم که فیلم زمانی کار خودش را انجام می دهد که بتواند حتی شده روی یک نفر تاثیر بگذارد. در فیلم دیالوگی است که می گوید یا فرزندی را به دنیا نیاورید یا اگر به دنیا آوردید به او محبت کنید. همه ی خانم های جوانی که مقرر است در آینده مادر شوند باید حواسشان باشد که تربیت یک نسل به عهده آن هاست. این وظیفه کوچکی نیست. لطفا فرزندانمان را با عشق و اعتماد به نفس بزرگ نماییم تا در بزرگسالی درگیر مسائل مختلف نشوند.







1401/04/11
10:12:36
5.0 / 5
271
تگهای خبر: جوان , رمان , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی