چرا تلویزیون چیپس تبلیغ می كند ولی كتاب نه؟

چرا تلویزیون چیپس تبلیغ می كند ولی كتاب نه؟ کارکادو: ایسنا نوشت: مجتبی ویسی که می گوید از صداوسیما قطع امید کرده، به اینکه تبلیغات کالاهایی مثل چیپس برای این نهاد منبع درآمد است اما کتاب نه، اشاره و بیان می کند: این به سیاست گذاری های شان مربوط است که به کتاب بها نمی دهند.


این مترجم و شاعر درباره وضعیت تبلیغ کتاب ها و کتابخوانی در رسانه ها و تبلیغات شهری اظهار نمود: به نظر می آید با ورود شبکه های مجازی، هر فرد می تواند به شکلی برای خودش تبلیغات کند. اما مشکلی که به نظر من وجود دارد، این است که احتیاج است برای اینکه کتاب دیده و به خوبی شناخته شود، در وهله اول درباره آن یک سری نقدها، نوشته ها و نظرات عرضه شود؛ این نکته مهم تری است چون خواننده با عنایت به حجم آثار تولیدی، برای انتخاب کتاب سردرگم می شود. او که اعتقاد دارد در بحث معرفی کتاب، اولویت با نقد و نظر افراد صاحب نظر، منتقدان و کارشناسان است، اظهار داشت: وگرنه همه می بینند که کتاب ها معرفی می گردند، اما میزان نقد بسیار کم تر از معرفی ها است. من حتی می بینم مخاطبان زیر یک کتاب که به چاپ چندم رسیده، کامنت می گذارند و می نویسند که «اگر کسی این کتاب را خوانده اطلاعاتی درباره آن بدهد»؛ یعنی یکی از وجوه ناخوشایند فضای مجازی این است که کسی تلاش نمی کند تا حداقل نگاهی سطحی به کتاب بیندازد و با عنایت به شناخت از خود، ببیند آن کتاب می تواند برایش مفید یا جذاب باشد. ویسی اضافه کرد: ازاین رو یک جور تنبلی به وجود آمده، ازاین رو، این تبلیغات شاید خیلی دلچسب و مناسب هم نباشند؛ چون آدم ها را به تنبلی سوق می دهند. در حالیکه به منتقدانی احتیاج است که جانبدارانه نسبت به کتاب ها برخورد نکنند، ما به منتقدهایی منصف نیاز داریم که کتاب های خوب را به مخاطبان معرفی کنند. این مترجم همینطور درباره کثرت تبلیغات دیگر کالاها بخصوص در صداوسیما بیان نمود: آنها باید دراین باره جواب گو باشند که چرا به تمامیت حوزه ادبیات نمی پردازند و فقط بخش بسیار کوچکی را از کتاب های ادبی پوشش می دهند. بسیاری از کتاب های خوبی که می بینیم چاپ می شوند، اصلا مجال صحبت کردن درباره شان در صداوسیما نیست، و این یک نقصان بسیار بزرگ است. در واقع آنها یک سری سیاست گذاری هایی دارند که به طرف این کتاب ها نروند. گاها برنامه هایی درباره کتاب پخش می شود اما اصلا به حد کافی نیست. مجتبی ویسی سپس اظهار داشت: احیانا به این دلیل تبلیغات کالاهایی مثل چیپس در صداوسیما بیشتر است که برای شان منبع درآمد است و درآمدزایی می کند، اما از کتاب پولی به آنها نمی رسد ولی بخش دیگری از این مورد هم به سیاست گذاری های شان مربوط است که اصلا به کتاب زیاد بها نمی دهند، در حالیکه نهادهایی مثل صداوسیما می توانند خیلی اثرگذار باشند. من که شخصا از صداوسیما قطع امید کرده ام، که جایی مثل صداوسیما بخواهد درباره کتاب های خوب صحبت کند. ازاین رو من انتظاری از آنها ندارم، چون سال هاست رویه خاصی را دنبال می کنند که این موضوعات را پوشش نمی دهد. البته ناگفته نماند که بخش صدا وضعیت بهتری نسبت به سیما دارد، ولی حجم مخاطبان سیما چندین برابر صدا و رادیو است. با این اوصاف باز هم حجم برنامه هایی که در رادیو برای کتاب تولید می شود، اصلا کافی نیست. ۵۸۵۸

1400/04/30
11:11:14
5.0 / 5
192
تگهای خبر: ادبیات , تبلیغات , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی