چینی ها را فراری ندهیم

چینی ها را فراری ندهیم كاركادو: «هر هفته یك ایرلاین ایرانی با صندلی هایی پر از گردشگران چین راهی اروپا می شود، بدون اینكه توقفی در كشورمان داشته باشد. فقط به این خاطر كه هزینه سفر به اروپا برای چینی ها آن هم با این بُعد مسافت، نصف ایران تمام می گردد. »


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، همایش بین المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت درحالی با حضور مقامات گردشگری ایران، سفارت چین در تهران و جمعی از فعالان خصوصی دو كشور برگزار گردید كه قیمت گران تورهای ایران، مبحث اصلی را به حاشیه راند و درخواست شد؛ ضمن اتخاذ تدابیری برای مهیا كردن زمینه سفر بیشتر چینی ها به ایران، برای حل این چالش هم اندیشی شود.

ایران دو برابر یك سفر اروپایی برای چینی ها خرج برمی دارد

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ نسب به گرانی سفر ایران برای چینی ها اخطار داد و اظهار داشت: در سفری كه به تازگی به ایتالیا داشتم با هواپیمایی پر از چینی روبرو شدم كه از ایران ترانزیت می شدند و قیمت سفرشان به آن كشور، 50 درصد ارزان تر از ایران شده بود، درحالیكه باید مسافت طولانی تری را هم طی می كردند.
وی اضافه كرد: همین حالا از ایران با كمتر از یك میلیون تومان می توان به تركیه و گرجستان سفر كرد، درحالیكه با این پول یك هفته هم نمی توان در ایران سفر كرد. این شرایط برای خارجی ها هم حاكم است. یك ژاپنی با 420 دلار می تواند به تركیه سفر كند، اما برای آمدن به ایران باید دست كم 1400 دلار بدهد.
پورفرج سپس به فرایند طولانی كه صرف برقراری روابط گردشگری بین دو كشور شده است، اشاره نمود و اظهار داشت: ایران و چین تا پیش از سال 2011 روابط گردشگری نداشتند، اما از آن سال به بعد با امضای تفاهم نامه ای بین دو كشور تعاملاتی شروع شد. جامعه تورگردانان تلاش زیادی در این راستا داشت و سرانجام موفق شد ایران را به فهرست مقاصد گردشگری چین اضافه كند. ایران یكصد و یازدهمین مقصد گردشگران چینی شد. بعد از آن هم یك گروه 35 نفره از تور اپراتورهای چینی را به ایران دعوت كردیم، حالا شاهد آمد و شد گردشگران چینی به ایران هستیم، هرچند كه از تعداد آن ها رضایت نداریم.
او سپس به مشكلات گردشگری دو كشور اشاره نمود و اضافه كرد: متاسفانه شركت های هواپیمایی ماهان كه به اروپا ترانزیت دارند، هر هفته با پروازهایِ پُر از چین به آن قاره می روند، بدون اینكه توقفی در ایران داشته باشند. از دو دولت تقاضا می نماییم شرایطی را فراهم نمایند تا این گردشگران اقامت 5 روزه در ایران داشته باشند و سپس به كشورهای دیگر ترانزیت شوند.
این تورگردان ادامه داد: تعداد راهنماهای چینی زبان در ایران شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد، بارها تقاضا كرده ایم؛ اگر دنبال گردشگران چینی هستید زیرساخت های مناسب آن را هم فراهم كنید، در هیچ مكانی حتی فرودگاه تابلوهای راهنما به زبان چینی نیست. غذا برای چینی ها خیلی مهم است، اما تعداد رستوران های چینی هم اصلا قابل توجه نیست.
وی سپس پیشنهاد كرد: دو دولت برای حل مساله تناقض های فرهنگی و سلیقه در سفر، بورس تحصیلی را بالا برند تا با اعزام دانشجویانی به چین و تربیت آنها به این منظور، دست كم چالش زبان و ناآگاهی درباره تفاوت ذائقه و سلیقه برطرف شود.
فائزه آخوندی ـ فعال گردشگری در بازار چین ـ نیز به مبحث گرانی سفر ایران اشاره نمود و اضافه كرد: سفر ایران برای چینی ها جزو گرانترین ها به شمار می آید، درحالیكه آن ها با هزینه ای به مراتب كمتر از ایران می توانند اروپا، آمریكا و كازابلانكا ـ مقصد محبوب گردشگران چینی ـ را ببینند.
وی افزود: شاید مهمترین علت این گرانی، هتل ها باشند، چون آن ها سوبسید نمی دهند، ضمن این كه تورهای ایران معمولا خدمات كامل می دهند كه این قیمت را بالا می برد. مطمئنا اگر نرخ سفر ایران بالا باشد، در این بازار به نتیجه نمی رسیم. یقینا یك چینی ترجیح می دهد با نصف قیمت ایران به فرانسه برود و از برج ایفل عكس بیاندازد و با دوستانش در "وی چت" به اشتراك بگذارد.
آخوندی بعد از چك كردن آنلاین قیمت سفر به ایران در مقایسه با چند مقصد محبوب چینی ها، اظهار داشت: نمی دانم چرا نمی خواهیم باور نماییم تور ایران گران است، ما مثل مقاصد دیگر هتل سوبسید دار نداریم كه قیمت ها را بشكنیم. همین حالا یك چینی با 8 هزار یوان برابر با 5 میلیون تومان می تواند به تركیه برود، درحالیكه قیمت همین سفر به ایران با اقامت در هتل 4 ستاره، حدود 10 هزار یوان (6. 5 میلیون تومان) و در هتل 5 ستاره با خدمات خوب 20 هزار یوان (13 تا 14 میلیون تومان) می گردد.
او كه مقاله ای را با عنوان بررسی انتظارات و رضایت گردشگران چینی در سفر به ایران ـ عرضه كرد، به باورها و فرهنگ های كمتر شناخته شده چینی ها اشاره ای كرد و این تحقیق را بر پایه نظرسنجی از 150 توریست چینی كه به ایران سفر كرده اند، ذكر كرد و اظهار داشت: بیشتر چینی ها با تبلغات دوستان شان كه قبلا به ایران سفر كرده بودند، جذب این كشور شد اند. چینی ها غذای ایرانی را دوست دارند، اما نمی توان آنها را فقط با چلو كباب و جوجه راضی كرد.
در ادامه علمایی ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط ایران و چین ـ به فرهنگ و سلیقه چینی ها در سفر و انتخاب مقصد كه در ایران مغفول مانده است، اشاره نمود و اضافه كرد: ترجیح چینی ها این است وقتی سفر می كنند همزمان به چند كشور بروند، ما براحتی می توانیم از این فرصت به نفع خود استفاده نماییم، چون كه سالانه 400 هزار چینی به تركیه سفر می كنند، اما جمعیتی كه به ایران می آید به 100 هزار نفر هم نمی رسد.
او افزود: گردش در ایران برای چینی ها نسبت به سفر داخلی در این كشور، ارزان تمام می شود، چرا از این مزیت استفاده نمی نماییم.
هرچند او درباره این دیدگاهش كه تنقاضی با بحث گرانی سفربه ایران از نظر چینی ها داشت، توضیح داد: زندگی در ایران در مقایسه با چین ارزان تر است، ولی سیستمی درست شده كه تور ایران گران شده است. درحالیكه اگر در پكن بخواهید زندگی كنید باید 40 درصد بیشتر از تهران هزینه كنید، اما اگر بخواهید به این كشور سفر كنید با 50 درصد كمتر از تور ایران می تواند این كار را انجام دهید.
این استاد دانشگاه همینطور بر لزوم استفاده از ظرفیت خواهر خواندگی شهرهای ایران و چین برای تقویت روابط گردشگری تصریح كرد.

غذای چینی را دریابید
وانگ چینگ جون ـ رایزن سیاسی و فرهنگی سفارت چین در ایران ـ نیز با تاكید بر لزوم حمایت دو دولت از سفر اتباع شان به این كشورها، پیشنهادهایی را برای تقویت راوابط گردشگری دو كشور مطرح كرد كه گسترش رایزنی و همكاری در زمینه گردشگری، عرضه تسهیلات ویزا، حفاظت از امنیت دارایی های اتباع دو كشور، تولید سیستم بیمه گردشگری، امدادرسانی به گردشگران، بررسی خصوصیت و سلیقه چینی ها برای عرضه خدمات بهتر، آماده كردن محیط های گردشگری به زبان چینی و تبلیغ ایران به این زبان از آن جمله بود.
وی افزود: غذا برای چینی ها خیلی اهمیت دارد، اگر فرهنگ ان را اجرا كنید گردشگران بیشتری را می توانید جذب ایران كنید.

بی دردسرتر از گردشگری سلامت نداریم
شمس اردكانی ـ نائب رییس انجمن دوستی ایران و چین ـ نیز این میان پیشنهاد داد برای جذب گردشگران چینی دنبال در دسترس ترین و كم دردسرترین نوع گردشگری در ایران، یعنی گردشگری سلامت باشیم و سپس اظهار داشت: اوایل انقلاب بیش از نیمی از پزشكان خارجی بودند، اما حالا در این حوزه بی نیاز شده ایم، توسعه گردشگری سلامت هم اكنون آسان تر، نتیجه بخش تر و مطمئن ترین راه جذب توریست به ایران است.

روح كنجكاو چینی را با فرهنگ ایرانی بخریم
حسین خلیفی ـ نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگ های ـ نیز به ضعف روابط گردشگری دو كشور اشاره نمود و اضافه كرد: آنقدر كه روابط تجاری و اقتصادی دو كشور در حد اعلی است، روابط گردشگری بین دو كشور چنین نیست. دو ملت هنوز شناخت كمی از یكدیگر دارند. معمولا اولین سوالی كه هر ایرانی درباره چینی ها دارد، به فرهنگ غذایی آنها مربوط می شود؛ اینكه چینی ها چی می خورند؟ درحالیكه ذهنیت ایرانیان با واقعیت موجود در آن كشور بسیار تفاوت دارد.

او ادامه داد: درست است كه چینی ها دوست دارند لوكس سفر كنند، اما بعضی از آنها به ماجراجویی و زندگی در شرایط سخت علاقمندند، ما با فرهنگ خودمان می توانیم روح كنجكاو چینی ها را بخریم.
خلیفی با تاكید بر لزوم پاكسازی باورهای اشتباه ملت های دیگر درباره ایران، اظهار نمود: شاید آنها فكر كنند ایران كشور ناامنی است، اگر ارتباط مستقیم بین دو ملت برقرار شود، این مشكلات حل خواهد شد. هرچند از نظر چینی ها، ایران امن ترین كشور خاورمیانه بشمار می رود.
نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چین ادامه داد: نباید از ظرفیت گردشگران سرمایه گذار غافل شد. آن ها وزنه سنگینی هستند، وقتی خدمات خوب دریافت كنند، حتما مبلغانی با ضریب نفوذ بالا خواهند شد.
فریدون وردی نژاد ـ مشاور رسانه ای رییس دفتر رییس جمهور و سفیر اسبق ایران در چین هم كه مدیریت این بخش تخصصی همایش گردشگری ایران و چین را به عهده داشت، بر این دیدگاه تصریح كرد كه گردشگری دو كشور هم پایه با روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین نبوده است.

ایران جزو 20 مقصد اول چینی ها هم نیست
سپس امین خوشنواز كه مقاله ای با عنوان «چرا چینی ها باید خیلی بیشتر به ایران سفر كنند» عرضه كرده بود، به دنبال انجام یك تحقیق میدانی، اعلام كرد؛ ایران حتی جزو 20 مقصد نخست انتخابی گردشگران چینی نیست.
به گفته او، چینی ها بیشتر به هنگ كنگ، ماكائو، تایلند، كره جنوبی، ژاپن، تایوان، امریكا، سنگاپور، ویتنام و فرانسه سفر می كنند كه سلیقه متفاوتی در مقایسه با سایر گردشگران برای انتخاب این مقاصد دارند.
خوشنواز همینطور اظهار داشت: بیشترین هزینه چینی ها در سفر برای ترافیك (حمل و نقل)، جاذبه ها، غذا و خریده بوده است.

سرعت اینترنت را زیاد كنید تا ایران بیاییم

در این همایش مدیر یكی از آژانس های گردشگری چین كه سفر كوتاهی به ایران داشت و از برخورد ایرانیان شگفت زده شده بود، به زبان چینی احساسات و علاقه خویش را نسبت به كشورمان بروز داد و به بخشی از نیازهای ضروری گردشگران كشورش اشاره نمود و اظهار داشت: برای ما چینی ها اینترنت خیلی اهمیت دارد، ما عادت داریم هر كجا می رویم عكس بگیریم و آن را در وی چت به اشتراك بگذاریم، اما سرعت اینترنت در ایران برای چینی ها اصلا جذاب نیست.
او هم به گرانی سفر ایران اشاره نمود و اضافه كرد: در سفر به ایران هموطنانم را در هواپیما دیدم كه 7 هزار یوان داده بودند تا به اروپا بروند، بطور قطع اگر آن ها برای آمدن به ایران كه مسافت كمتری را باید طی كنند، هزینه بیشتری باید بپردازند.
براساس اعلام این همایش، قرار شد این نشست هر سال در ایران یا چین برگزار و دبیرخانه دائمی برای آن تشكیل گردد.



1396/10/29
19:11:53
5.0 / 5
198
تگهای خبر: خدمات , رمان , فرهنگ , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی