چه كسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟

چه كسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟ کارکادو: حذف آیکون مستقیم «اکران آنلاین» در بعضی پلت فرم های پرمخاطب، انگار سوت اختتام مسیری است که یک سال قبل با شروع پاندمی باز شده بود و حالا بنظر می رسد همتی جدی برای ادامه راهش وجود ندارد.


کمتر از یک ماه قبل گزارشی درباره وضعیت اکران آنلاین فیلم های سینمایی در پلت فرم های اینترنتی در ایسنا منتشر گردید. در آن مقطع تعداد اندکی فیلم در اکران آنلاین باقی مانده بود و استقبال از «شنای پروانه» نشان داد اگر فیلم خوب به نمایش درآید اکران آنلاین با وجود همه کاستی ها و ناامنی هایش می تواند در ایام کرونائی و تعطیلی سینماها کمک کننده باشد.
در آن گزارش به برخی علت های رکود اکران آنلاین همچون رغبت نداشتن تهیه کننده ها برای نمایش آثار خود به سبب نبود راهی برای جلوگیری از کپی بدون مجوز فیلم ها اشاره و همین طور یادوآری شد که مردادماه سال ۱۳۹۹ حسین انتظامی - رئیس سازمان سینمایی - در نشست خبری خود بر ضرورت تشکیل شورایی شبیه شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین تاکید کرده بود و چند ماه بعد هم خبری درباره تشکیل این شورا با حضور دو تهیه کننده سینما، نمایندگانی از سازمان سینمایی و مدیران پلت فرم ها منتشر گردید.
البته در همان زمان پیگیری های ایسنا نشان داد که با وجود تهیه یک پیش نویس و یک قرارداد تیپ برای اکران آنلاین، جلسه ای که قبل از نوروز قرار بود با حضور همه اعضای شورای اکران آنلاین برگزار شود، به سبب شرکت نکردن نمایندگان پلنفرم ها تشکیل نشده است.
باتوجه به تعطیلی سینماها و انبوه فیلم های پشت خط اکران، این بلاتکلیفی درباره وضعیت اکران آنلاین، شورا و قرارداد تیپ آن هنوز پابرجا است. این در حالیست که برخی سینماگرانی که فیلمی برای اکران دارند و می شد آنرا بصورت آنلاین نمایش دهند و این کار را نکردند، یکی از دلیلهای بازدارنده برای اکران را عملکرد پلت فرم ها عنوان می کنند.
در شورای اکران آنلاین محمد احمدی یکی از نمایندگان تهیه کننده های سینماست که در گفت وگویی با ایسنا درباره وضعیت این شورا توضیح داد: سال قبل در اتحادیه تهیه کنندگان بخشنامه ای برای اکران آنلاین تنظیم و به وزارت ارشاد ارائه شد که در آن جا مورد تایید قرار گرفت و قرار شد نمایندگان پلت فرم ها هم مطالعه کنند و جلساتی را برای رسیدن به نتیجه نهایی برگزار نماییم اما کار در این مرحله متوقف شده است.
او اضافه کرد: به نظرم با این اوضاع کرونا اکران آنلاین می توانست مثل هنر و تجربه اتفاق خوبی باشد و بار اکران سینماها را بکاهد. در این شیوه و با تغییرات به وجودآمده در فضای کلی سینما بعد از ورود سیستم دیجیتال، این پتانسیل وجود دارد که فیلم ها بصورت آنلاین هم اکران شوند. خود من دو فیلم را در طول این مدت اکران آنلاین کردم، البته نمی توانم بگویم ۱۰۰ درصد آن چه را می خواستم به دست آوردم ولی در مجموع راضی بودم. هرچند مشکلات عدیده ای مثل دانلود غیرقانونی وجود دارد که به هر حال از تعداد بینندگانی که فیلم را قانونی می بییند کم می کند ولی با این وجود فکر می کنم اگر فیلمی خوب و جذاب باشد حتما به همان اندازه که در سینما می تواند دیده شود، در اکران آنلاین هم بازدید خواهد داشت، به ویژه آن که اکران آنلاین به نفع تماشاچی است که با یک بلیت یک خانواده می تواند فیلم ببیند.
او افزود: در این شرایط مالکان فیلم ها باید این ریسک را بپذیرند و از چنین ظرفیتی استفاده کنند. اکران آنلاین الان تفریح متفاوتی برای علاقه مندان به سینماست که شاید حتی در حالت عادی خیلی علاقه ای به حضور در سالن سینما ندارند ولی از این شکل فیلم دیدن لذت می برند. این ماجرا برای اتحادیه تهیه کننده ها مهمست و خواهان این هستیم که هر چه زودتر این اکران سر و سامان بگیرد و چارچوب مشخصی داشته باشد تا همه از آن منفعت ببرند ولی متاسفانه انگار پلت فرم ها خیلی تمایلی ندارند که چارچوب مشخصی برای این کار وجود داشته باشد.
احمدی با اشاره به افزایش هزینه اشتراک کاربران پلت فرم ها اظهار داشت: این قضیه بسیار مهمست که باید مورد توجه و نظارت قرار می گرفت مثل قیمت بلیت فیلم ها که با تایید وزارت ارشاد تعیین می شود. نکته مهم بعدی این است که مردم در حالی مجبور به پرداخت اشتراک بیشتر می شوند که حق رایت فیلم ها تغییر خاصی نمی کند.
او درباره میزان شفاف بودن اطلاعات مربوط به نمایش و اکران اینترنتی فیلم ها بصورت آنلاین و درخواستی بیان کرد: معمولا برای هر تهیه کننده ای که فیلمی را در پلتفرمی نمایش می دهد صفحه ای باز می شود که در آن به اطلاعات و آماری از تعداد بیننده های خود دسترسی دارد، اما این کافی نیست و باید مثل اکران سینماها، آمار بصورت روزانه برای مردم نیز مشخص و شفاف باشد.
این تهیه کننده سینما درباره تاثیر عملکرد وزارت ارشاد و ورود ساترا به موضوع نمایش فیلم ها در فضای مجازی اظهار داشت: ما در نمایش و اکران فیلم های سینمایی در VOD ها مشکلاتی داریم مثل تبلیغات و درصدی که برای هر طرف مشخص می شود و همه این ها را در قرارداد تیپ ذکر کرده ایم ولی پلت فرم ها نمی خواهند در این چارچوب قرار گیرند، یعنی بدی ماجرا این است که نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند و انگار مافیابازی که می گویند همین است که آنها هر کاری می خواهند انجام می دهند. حتی بنظر می رسد پلت فرم ها از اختلاف میان وزارت ارشاد و ساترا منفعت خودرا می برند در صورتیکه باید بخشنامه ای مشخص باشد و به اجماع برسیم تا منافع همه گروه ها تامین گردد. بدین سبب لازم است در این زمینه ساز و کار شفاف شود.




منبع:

1400/02/17
12:30:02
5.0 / 5
852
تگهای خبر: تبلیغات , دیجیتال , سیستم , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی