چرا برای بازیگران سقف دستمزد تعیین نمی شود؟

چرا برای بازیگران سقف دستمزد تعیین نمی شود؟ به گزارش كاركادو باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دو تهیه كننده سینما درباره تعیین نرخ دستمزد بازیگران از جانب صنف مربوط توضیحاتی عرضه دادند.


چند روز پیش شورای مركزی كانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران نرخ پایه دستمزد قرارداد نگارش فیلمنامه در سال ۹۸ را اعلام نمود. ما با طرح سوالی در خصوص اینكه آیا نمی توان برای بخش بازیگری هم چنین نرخ هایی از جانب صنف مربوط تعیین كرد، با دو تهیه كننده گفتگو كردیم كه می خوانید؛ اصغری: تعیین سقف جلوی دستمزدهای بالا را می گیرد ابراهیم اصغری تهیه كننده سینما اظهار داشت: اگر این امر را با بخش فیلمنامه نویسی قیاس نماییم، بطور قطع می توان برای دستمزد بازیگران و دیگر عوامل هم تعیین تكلیف كرد؛ چون فیلمنامه حاصل فكر و نگارش آن به شدت دشوار است و ستون اصلی یك اثر بشمار می رود. پس افرادی كه برای فیلمنامه نویسان می توانند تعیین تكلیف كنند، برای دیگر بخش ها هم می توانند همین رویه را اعمال كنند. او اضافه كرد: تعیین دستمزد بازیگران طبق قانون، احتیاج به اتحاد صنفی و وحدت رویه بخصوص در حوزه تهیه كنندگان دارد تا بتوانند كف یا سقف دستمزدها را با تغییری ده درصدی اعمال كنند و در نهایت به منافع سینما و تولید و اكران برسند. این تهیه كننده اظهار داشت: شنیدیم كه فیلم های فلان بازیگرِ گران، می فروشد؛ اما با كمی دقت متوجه می شویم بعضی از فیلم های همین بازیگر فروشی در گیشه نداشته و به نسبت هزینه تولید حتی با شكست هم روبرو شده است. اگر این بازیگر آنقدر مطمئن است كه به علت حضورش در یك فیلم به فروش خوبی می رسد، بخشی از سهم دستمزدش را از فروش تعیین و البته در قراردادش هم ذكر كند. او اضافه كرد: این سبب می شود دستمزدها بی رویه بالا نرود و هزینه تولید پایین بیاید؛ چون اگر تولید گران شود تولید سینما ضعیف شده و به كلیت آن ضربه وارد می شود. حركت هایی كه از سر شكم سیری و فرافكنی انجام می شود مهدی كریمی تهیه كننده سینما هم اظهار داشت: چنین سبكی برای قیمت گذاری اصلاً درست نیست؛ مگر مسئله فیزیكی است كه قیمت گذاری می كنند؟! این ها حركت هایی از سر شكم سیری و فرافكنی است كه نه از آن كار تاثیرگذاری شكل می گیرد و نه قدرت تصمیم گیری برای طرفین. فقط به این نیت است كه بگویند كاری مهم آن هم روی كاغذ برای اعضا انجام داده ایم. من نمی دانم با چه نگاه خیرخواهانه ای چنین تصمیم گیری داشته اند. او اضافه كرد: به شخصه هیچ اعتقادی به چنین كاری یعنی تعیین نرخ دستمزد در هیچكدام از صنوف سینما نداشته و ندارم و با هر نیتی نه آنرا می بینم و نه می پذیرم؛ چون شأن كار هنری به سمت دیگری خواهد رفت كه درست نیست. این تهیه كننده افزود: فیلمنامه های بی ارزشی بوده اند كه پول های بالا و البته الكی گرفته اند و برعكس فیلمنامه های خوبی بوده كه نشده و یا نتوانسته و یا نخواسته اند اصل قیمت آنرا بدهند و سال ها از این اتفاق ها گذشته است. در چنین وضعیت هایی چه كسی جوابگو است؟! پس برای هیچكدام از بخش های سینما نمی توان چنین نگاهی داشت. كریمی اظهار داشت: پیش از دلسوزی و جانبداری از حقوق صنفی بیایند و به توزیع عادلانه كارها اقدام نمایند. آن مجموعه ای می تواند نرخ تعیین كند كه خودش تامین كننده هزینه اش هم باشد. او اظهار داشت: این تعیین نرخ ها بیشتر منتج به بیكاری و مشغولیت همیشگی تعداد كمی از اعضا می شود كه اصلاً بیكار نمی شوند. بعنوان نمونه شوراهای تخصصی تصویب فیلمنامه كه طی این چهار دهه حقوق گرفتند و حتی در بازنشستگی هم می گیرند، چند درصد تاوان اشتباه در تایید و یا حذف فیلمنامه ها را داده اند؟! 2323

1398/05/15
12:44:07
5.0 / 5
4661
تگهای خبر: جوان , سینما , فیلم , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی