صحبت های گرانمایه پور و سلطانی فر در نشست نقش خانواده در گذر ایمن از فضای مجازی

خانواده ها پیش از فرزندان دیجیتالی شوند

خانواده ها پیش از فرزندان دیجیتالی شوند كاركادو: محمد سلطانی فر با اشاره به اینكه «ما نیاز به شكل گیری خانواده های دیجیتال داریم»، اشاره كرد: نخستین موضوعی كه در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه خانواده ها پیش از فرزندان دیجیتالی شوند. اگر این پروسه برعكس باشد و فرزندان زودتر از پدر و مادرهایشان دیجیتالی شوند، این نسل از نسل بعدی خود عقب خواهد ماند و فضای سخت تری را تجربه خواهدنمود.


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، اولین جلسه از سلسله نشست های علمی «نقش خانواده در گذر ایمن از فضای مجازی»، بامداد روز سه شنبه (۲۴ اردیبهشت ماه) با حضور محمد سلطانی فر و علی گرانمایه پور در پژوهشكده مطالعات اجتماعی برگزار گردید.
محمد سلطانی فر، استاد علوم ارتباطات و معاون سابق امور مطبوعاتی در این جلسه از افزایش شكاف میان نسل ها به واسطه گسترش فضای مجازی و رسانه های نوین سخن گفت؛ او اظهار نمود: به واسطه فضای مجازی، شكاف و فاصله ای میان پدر مادرها و فرزندانشان بوجود آمده است. پیش تر شكاف میان نسل ها هر ۱۵ تا ۲۵ سال یك دفعه رخ می داد، اما امروز این شكاف به هر پنج سال یك دفعه رسیده و حتی امكان دارد به سه سال باز برسد. در واقع هر پنج سال ما با یك نسل جدیدی مواجه هستیم كه خصوصیات و خاصیت های آن با نسل گذشته متفاوت می باشد.
او با اشاره به نقش خانواده در مدیریت حضور فرزندان در فضای مجازی، با اشاره به اینكه «ما نیاز به شكل گیری خانواده های دیجیتال داریم»، تصریح كرد: نخستین موضوعی كه در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه خانواده ها پیش از فرزندان دیجیتالی شوند. اگر این پروسه برعكس باشد و فرزندان زودتر از پدر و مادرهایشان دیجیتالی شوند، این نسل از نسل بعدی خود عقب خواهد ماند و فضای سخت تری را تجربه خواهد نمود.
این استاد دانشگاه همین طور به نقش آموزشی سواد رسانه ای در دانشگاه ها اشاره و اظهار نمود: ما در دانشگاه رشته های مختلف سواد رسانه ای را ایجاد كردیم، اما به جهت اینكه بخواهیم دروس مدرن تری همانند گوگل شناسی را به چارت دانشگاهی اضافه نماییم بسیار با ما مقابله شد.
او با تاكید بر پرهیز از ایجاد حس رسانه هراسی در بین كودكان و نوجوانان، خاطرنشان كرد: ما نباید در بین افراد حس مدیاگریزی ایجاد نماییم. اما كتاب سواد رسانه ای كه در مدرسه تدریس می شود، بسیار رسانه هراسی بوجود می آورد. این در شرایطی است كه با رسانه هراسی نه تنها نمی توان با كودكان ارتباط برقرار كرد، بلكه كنترل را هم دست پدر و مادرها خارج می كند.
سلطانی فر همین طور درباره نقش آموزش و پرورش در ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان، اظهار داشت: آموزش و پرورش می تواند نقطه بسیار خوبی برای آغاز این حركت باشد؛ نه به لحاظ ساختار آموزشی خوبی كه دارد، بلكه به خاطر اینكه كودكان و نوجوانان بیشتر از نیمی از وقت خودرا در این محیط می گذرانند. به همین خاطر هم اگر بتوانیم از این فضا استفاده نماییم، بسیار در این عرصه تأثیرگذار خواهیم بود. امروز اگر برای افزایش سواد رسانه ای از نهادهای دیگر درخواست همكاری می نماییم، به این علت است كه آموزش و پرورش كار خودرا به خوبی انجام نمی دهد.



ارزان ترین و سهل الوصول ترین اعتیاد، اینترنت است
همچنین علی گرانمایه پور، استاد علوم ارتباطات باز در سخنانی تصریح كرد: امروز نسلی در ایران پرورش پیدا می كند كه نمی داند باید به حریم شخصی افراد احترام بگذارد و به همین خاطر هم بدون اجازه صدای دیگران ضبط می كند و از آنها عكس می گیرد.
او ضمن مروری بر جریان شناسی مصرف رسانه ای خانواده های ایرانی، اظهار داشت: در دهه های ۵۰ تا ۶۰، مصرف رسانه ای خانواده های ایرانی عمدتاً به تلویزیون و رادیو ویدئو خلاصه می شد. اواخر دهه ۶۰ تلویزیون تنوع شبكه ای پیدا كرد و آغاز ورود سی دی و كامپیوتر بود. دهه ۷۰ وبلاگ نویسی، كامپیوتر و موبایل آمد و به دنبال آن باز سرگرمی های جدیدی به وجود آمد. در دهه هشتاد این پروسه با سرعت بیشتری همراه شد و در دهه ۹۰ با گسترش شبكه های اجتماعی و پیام رسان ها اعتیاد به اینترنت به وجود آمد.
این استاد علوم ارتباطات با اشاره به اینكه «ما هم اكنون در حوزه دیجیتال، سیاست ها و قوانین مشخص نداریم»، تصریح كرد: كسانی كه امروز متولی صداوسیما، شورایعالی فضای مجازی و سایر نهادهای در رابطه با این حوزه هستند بدانند كه ذائقه رسانه ای ایرانیان به واسطه گسترش فضای مجازی تغییر كرده است.
گرانمایه پور با اشاره به اینكه «ارزان ترین و سهل الوصول ترین اعتیاد، اینترنت است»، اظهار نمود: با این وجود اصلاً اعتقادی ندارم كه فضای مجازی یك تهدید به حساب می آید. این خانواده ها هستند كه باید بتوانند فضا مجازی را مدیریت كنند. درست همانند افراد كه از ظرفیت های فضای مجازی در حوزه اقتصاد بهره می برند.
این استاد علوم ارتباطات ارتباط با افراد گمنام و دور از خانواده، نقش فضای مجازی در تبادلات علمی، تغییر الگوی مصرف رسانه ای و افزایش سرگرمی ها را همچون خاصیت های فضای مجازی و رسانه های نوین عنوان نمود و اظهار داشت: اما در عین حال فضای مجازی مشكلاتی هم دارد؛ بعنوان مثال اعتیاد پدر و مادر همزمان با اعتیاد فرزندان به فضای مجازی، سردی روابط پدر و مادر با یكدیگر و سرایت آن به فرزندان همچون این موارد است، بلوغ زودرس، مرجعیت فكری فضای مجازی و ایجاد توهم دانایی، كاهش مهارت های فردی و تمركز ذهنی و افت تحصیلی همچون این موارد است.
او افزود: بطور كلی آنچه ما از دنیای اطرافمان یاد می گیریم بر مهارت و دانش است. اما آنچه از فضای مجازی یاد می گیرم بیشتر بر پایه ارتقای مهارت است و نه دانش. خانواده ایرانی در مواجهه با فضای مجازی مهارت خوبی پیدا كرده است، ولی آیا دانش این را هم دارد كه چه تصاویر و مطالبی را باید به اشتراك بگذارد؟ خانواده ایرانی زمانی می تواند از بستر ایمن فضای مجازی عبور كند كه سه پیش شرط وجود بستر آرام، وجود سرگرمی و تفریحات گوناگون برای جایگزینی فضای مجازی و ارتقای سواد فضای مجازی افراد خانواده فراهم شده باشد.
گرانمایه پور تصریح كرد: سفارش ام به خانواده های ایرانی این است كه همپای فرزندانشان به سراغ یاد گرفتن مهارت های اجتماعی بروند. در پروتكل اینستاگرام ورود افراد زیر ۱۳ سال ممنوع می باشد، اما چون پدر و مادرها از این مورد آگاهی ندارند، خیلی از نوجوانان زیر ۱۳ سال در اینستاگرام فعال می باشند. متأسفانه باید بگویم كه پدر و مادرها با قطع امید از برخی متولیان كه رسانه هراسی را ترویج می كنند، باید خودشان این فضا را مدیریت كنند.




منبع:

1398/02/24
23:24:23
5.0 / 5
50
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی