پرسش هایی كه معاون مطبوعاتی باید پاسخ بدهد

پرسش هایی كه معاون مطبوعاتی باید پاسخ بدهد به گزارش كاركادو بعد از گذشت دو ماه، بالاخره سكان معاونت امور مطبوعاتی به دست محمد خدادی سپرده شد و وی در حالی مقرر است بر صندلی این معاونت تكیه بزند كه پرسش های بی پاسخ و وعده های نافرجام متعددی را برایش به ماندگار گذاشته اند.


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، صندلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه بعد از استعفای محمد سلطانی فر بیشتر از دو ماه عملاً خالی مانده بود، با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمد خدادی پُر می شود. با این حساب خدادی سومین معاون مطبوعاتی در دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی خواهد بود.
حسین انتظامی كه از سال ۹۲ به مدت بیشتر از چهار سال عهده دار معاونت مطبوعاتی بود، آذر ماه ۹۶ جای خویش را به محمد سلطانی فر داد و فعالیت خود را بعنوان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از مدتی همینطور در مقام رئیس سازمان سینمایی ادامه داد.
وی در طول این سال ها طرح هایی را مطرح و پیگیری كرد كه بعضی از آنها عملیاتی و برخی هم در راه اجرا، ماندند؛ البته اغلب این طرح ها با روی كار آمدن سلطانی فر، یا دستخوش تغییرات یا به صورت كلی از دستورالعمل های این معاونت خارج شدند.
یكی از این موارد، وضعیت بیمه خبرنگاران بود. در دوره انتظامی هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه ها قرار می گرفت اما سلطانی فر ترجیح داد، با تعطیل كردن طرح هایی همانند اشتراك مجلات و خرید مجلات برگشتی (از جمله طرح هایی كه در دوره انتظامی اجرا می شد)، هزینه بیمه خبرنگاران را باز به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگرداند و در مقابل مدیران مسؤول موظف باشند كه نیروهای خودشان را بیمه كنند.
بحران كاغذ، یارانه مطبوعات، لایحه سازمان نظام رسانه ای، برگزاری نمایشگاه مطبوعات، شرایط اعطای وام خبرنگاران و … از دیگر مواردی است كه در دوره های حضور حسین انتظامی و محمد سلطانی فر با رویكردها و سیاست های نسبتاً متفاوتی در معاونت مطبوعاتی مورد پیگیری قرار|گرفت.
بر همین مبنا هم قبل از اعلام طرح ها و وعده های معاون جدید، نكته هایی درباره سیاست های این معاونت از محمد خدادی قابل پرسش است:
۱. بحران كاغذ یكی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های رسانه های مكتوب است كه در یك سال اخیر تهدیدی جدی برای مطبوعات به حساب آمده است. كم شدن تعداد صفحات و افزایش قیمت خیلی از روزنامه ها هم مهر تأییدی بر این مورد است. در سال های اخیر با وجود برگزاری جلسات مختلف و اعلام وعده ها و طرح هایی كه به بعضی از آنها هم جامه عمل پوشانده شد، اما همچنان این مشكل حل نشده است. معاون جدید چه برنامه ای برای رفع یا حداقل كاهش تبعات این مورد برای رسانه های مكتوب كشور در نظر دارد؟
۲. با عنایت به اینكه تكلیف بعضی از طرح های معاونت مطبوعاتی به صورت رسمی و مدون مشخص نشده است، چه برنامه ای برای مشخص كردن وضعیت طرح های نیمه كاره ای همچون خرید مجلات برگشتی و اشتراك مجلات در نظر در نظر است؟ آیا تصمیم معاون جدید، احیای این طرح ها یا جایگزینی طرح ها جدیدتر است؟
۳. با عنایت به اینكه بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات به علت آنچه مشكلات مالی دولت و مطبوعات عنوان شد، برگزار نشد و با عنایت به اینكه كمتر از شش ماه دیگر به زمان مرسوم برای ثبت نام در این گردهمایی رسانه ای باقی مانده است، معاون جدید چه تصمیمی برای برگزاری این نمایشگاه دارد؟
۴. محمد سلطانی فر وعده داده بود كه شرایط دریافت وام های ۲۰ تا ۱۷۰ میلیونی با كارمزد ۴ درصد را برای خبرنگاران فراهم نموده است و تا آبان ماه سال ۹۷ هم تاكید داشت كه عملیاتی شدن این طرح در مراحل نهایی قرار دارد؛ آیا جانشین او هم برنامه ای برای تحقق این وعده در نظر دارد؟
۵. برنامه معاونت برای مسأله ی وضعیت بیمه خبرنگار چیست؟ آیا معاون جدید مطابق سیاست های محمد سلطانی فر بر این باور است كه معاونت مطبوعاتی هیچ مسئولیتی در قبال بیمه شدن خبرنگاران ندارد و این مورد بر عهده مدیران مسئول است یا اینكه مانند حسین انتظامی، پیگیری این مورد را یكی از مسئولیت های این معاونت می داند؟
۶. سیاست معاونت مطبوعاتی در دوره جدید، در زمینه پشتیبانی از تشكیل انجمن های صنفی در حوزه رسانه چیست؟ آیا حمایت و تسهیل امور برای تشكیل انجمن های صنفی در الویت های معاونت مطبوعاتی قرار خواهد داشت؟
۷. در مدت اخیر بعضی از رسانه ها خیلی از نیروهایشان را تعدیل كردند و به همین سبب خیلی از اهالی رسانه و قلم شغلشان را با یا بدون اطلاع قبلی و پشتیبانی از سوی سازمان نهاد مشخصی از دست دادند. در این راستا معاونت چه برنامه ای برای بهبود وضعیت امینت شغلی اهالی رسانه در نظر دارد؟
۸. یكی از مهمترین چالش های رسانه های خصوصی و نیمه خصوصی رقابت نابرابر با رسانه هایی است كه از كمك های دولتی و سازمانی برخوردار می باشند. بر این اساس آیا معاونت برنامه ای برای تعدیل این رقابت نابرابر دارد؟ آیا معاونت مطبوعاتی در دوره جدید برنامه ای برای حمایت بیشتر از رسانه های خصوصی و مستقل دارد؟
۹. یكی از نكته های حاشیه ای كه در چند سال قبل مدام عنوان شد، بحث تأیید نشده ی ابراز گله و اعمال فشار بعضی از نمایندگان مجلس در كسوت مدیران مسؤول روزنامه ها و هم غیر از آنان، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ی سیاست های معاونت مطبوعاتی بود. موضع معاونت جدید در صورت صحت، در این زمینه چیست؟



1398/01/24
15:39:38
5.0 / 5
12
تگهای خبر: بیمه , ثبت نام , سینما , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی