تاكید نمایندگان مجلس و اتاق ایران:

آماده سازی سند راهبردی توسعه گردشگری

آماده سازی سند راهبردی توسعه گردشگری كاركادو: نمایندگان مجلس با تاكید بر لزوم تدوین سریع تر سند راهبردی گردشگری در سال نخست برنامه ششم توسعه، تاكید نمودند: همه پروژه های دستگاه ها باید پیوستِ گردشگری داشته باشند تا كشور به سمت گردشگری تمایل پیدا كند.



به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، ضرورت تبلیغات بین المللی ظرفیت های گردشگری، لزوم تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری كشور و توجه به بخش خصوصی در صنعت گردشگری از جمله محورهای نشست بیست وششمین كمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود كه با حضور اعضای انجمن علمی گردشگری ایران، بررسی شد.

توسعه گردشگری به تعامل سازنده قانون گذار، مجری و بخش خصوصی نیاز دارد

احمد اصغری ـ رییس كمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران ـ با یادآوری این كه توسعه صنعت گردشگری به عنوان بخش اقتصادی پویا و اثرگذار نیازمند تعامل سازنده میان قانونگذاران، مجریان و بخش خصوصی است، اضافه كرد: بخش قانون گذار با تأمین قوانین، مقررات و بسترهای حقوقی لازم، مجریان را در مسیر برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم حمایت و پشتیبانی می كند تا با استفاده از آن بخش خصوصی بتواند با كمترین دغدغه، چرخ اقتصاد گردشگری را به تحرك درآورد.

وی اظهار نمود: متاسفانه گزارش ها و آمارهای داخلی و خارجی و شواهد و اظهارات بخش خصوصی حاكی از آن است كه بخش خصوصی گردشگری به علت چالش های موجود در بخش قوانین، دستورالعمل ها و فرایندهای ناكارآمد و بروز نشده، از اثر بخشی و كارآیی لازم برخوردار نیست.

اصغری ادامه داد: خوشخبتانه این كمیسیون به عنوان نماینده ای از بخش خصوصی، حضور جدی در نمایشگاه های بین المللی گردشگری و صنایع وابسته مانند ITB برلین، فیتور اسپانیا، نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اكراین، گردشگری سلامت عمان و غیره داشته است.

وی تصریح كرد: گردشگری برای كشوری مانند ایران كه وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد، می تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تك محصولی باشد.

رییس كمیسیون گردشگری، اقتصادورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران ادامه داد: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. اقتصاد مقاومتی به كاهش وابستگی ها و تاكید بر مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتكایی است.

وی با اشاره به اینكه برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساخت های این صنعت فراهم گردد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به این سمت سوق پیدا كنند، اضافه كرد: این میان می توان از تجربه كشورهای موفق در این عرصه هم بهره برد.

نارضایتی از شكل تبلیغات ایران در شبكه های بین المللی

پدرام سلطانی ـ نایب رییس اتاق ایران ـ سپس با بیان این كه رونق صنعت گردشگری در هر كشوری مبین وجود امنیت، ثبات و سلامت اقتصادی و سیاسی است، اضافه كرد: بر این اساس كشورهای مختلف تلاش می كنند تا گردشگران خارجی بیشتری را جذب كنند تا از این راه سرمایه های بیشتری را هم جذب كنند.

او، گردشگری را ویترین هر كشوری دانست و اظهار داشت: كشورهای پیشرفته در حوزه گردشگری با ثبات ترین كشورها هستند و اگر مشكل كوچكی در آن ها بروز كند سریعتر به مبحث خاتمه می دهند تا از این ارزش افزوده بهره مند شوند.

وی با تاكید بر اینكه امروزه بازاریابی در حوزه گردشگری امری جدی است و كشورهای مختلف در این زمینه تلاش زیادی می كنند، اظهار نمود: متاسفانه تبلیغات صنعت گردشگری كشورمان در شبكه های بین المللی متناسب با شرایط كشورمان و جاذبه های فرهنگی، اقلیمی و طبیعی نیست.

سلطانی با بیان این كه گردشگران خارجی با استفاده از دریچه رسانه های خود به كشورمان و ظرفیت های گردشگری نگاه می كنند، اظهار داشت: البته خوشبختانه بعد از برجام اتفاقات مناسبی رخ داده كه همین امر سبب توسعه و رونق گردشگری در كشور ما شده است، اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

نایب رییس اتاق ایران همینطور بیان كرد: در توسعه گردشگری با همكاری كشورهای همسایه اقدامات مناسبی نشده است، درحالی كه می توان گردشگران كشورهای همسایه را به خوبی جذب كرد، چون این ظرفیت در كشورمان وجود دارد.

سلطانی با تاكید بر این كه باید گفتمان واحد بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری به وجود بیاید، اظهار داشت: متاسفانه باید اذعان كرد صدای مطالبه گری بخش خصوصی در حوزه گردشگری به خوبی شنیده نمی شود كه توجه مسؤولان را می طلبد.

نایب رییس اتاق ایران در ادامه با بیان این كه رونق گردشگری داخلی باید مورد توجه مسؤولان باشد، اضافه كرد: توجه به مؤلفه های بوم گردی، برگزاری استارتاپ ها و دیگر رویدادها می توانند زمینه رونق گردشگری داخلی در كنار گردشگری خارجی را فراهم كند.

حساسیت زدایی و برون زدایی كنیم

محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس دانشگاه علم و فرهنگ ـ با بیان این كه در كشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری ۹۳ درصد امور در بخش خصوصی انجام می گردد و فقط ۷ درصد توسط بخش دولتی انجام می گیرد، اظهار داشت: باید نگاه به صنعت گردشگری تخصصی شود و از حالت سنتی در كشورمان بیرون آید، به عنوان مثال در كشور انگلستان رشته گردشگری در دپارتمان های بزرگ دانشگاهی وجود دارد، درحالیكه ما در ایران چهار سال تلاش كردیم تا به وزارت علوم ثابت كنیم، گردشگری علم است.

رییس انجمن علمی گردشگری كشور سپس با اشاره به این كه هم اكنون بیش از یك هزار و ۳۰۲ عضو هیات علمی دانشگاه و محقق عضو انجمن گردشگری در كشور وجود دارد، اضافه كرد: خوشبختانه میزان اشتغال فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سایر رشته ها بیشتر است و سالانه ۲ الی ۳ هزار فارغ التحصیل در حوزه گردشگری وارد بازار كار می شوند و وزارت علوم هم گردشگری را به عنوان یك علم قبول دارد.

وی با اشاره به موانع موجود كشور در حوزه گردشگری، اظهار نمود: به نظر باید در این حوزه از بسیاری موضوعات حساسیت زدایی شود و ادبیات مان را برون زدایی كنیم باید موسیقی را میان مردم بیاوریم و جنبه های گردشگری را با نگاه علمی و فرهنگی به مردم نشان دهیم، برای مصال خیلی از مردم دنیا حضرند دلارها خرج كنند تا از نزدیك نظام گردشگری قم را ببینند زیرا ۳۳ درصد گردشگران دنیا، فرهنگی هستند كه این امری قابل تأمل بوده كه با ظرفیت های گردشگری كشورمان تناسب دارد.

ضرورت تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری همین امسال

جعفرپور ـ رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری كشور از جانب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: باید اذعان كرد كه تقویت زیرساخت ها و تقویت هویت فرهنگی از گذر توجه به صنعت گردشگری محقق خواهد شد.

وی همینطور به تلاش مشترك دولت و مجلس شورای اسلامی برای توجه به صنعت گردشگری در برنامه ششم توسعه اشاره كرد، اضافه كرد: بر این اساس در ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف شده سند راهبردی گردشگری كه محور تمام امور برای آینده این صنعت در كشورمان است را در سال اول اجرای برنامه (۱۳۹۶) تدوین كند و در این راستا اتاق ایران هم می تواند به این سازمان كمك نماید.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: امروزه برای همه پروژه های كه در كشور در نظر گرفته می گردد طبق قانون باید پیوست گردشگری در نظر گرفته شود از این رو باید مسؤولان دقت و توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم صنعت گردشگری كشورمان را بیش از گذشته فعال كنیم.

همه پروژه ها پیوست گردشگری داشته باشند

جبار كوچكی نژاد ـ رییس فراكسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس ـ با اشاره به سیاست های كلان افق ۱۴۰۴ در حوزه گردشگری، اظهار داشت: در سیاست های بالادستی نظام تاكید شده است كه میزان گردشگر در كشور باید تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون نفر برسد و این مهم با وجود ظرفیت گردشگری موجود در كشور قابل تحقق است.

او با اشاره به اینكه تا زمانی كه سند گردشگری حاضر نشده باشد، نمی توان شرح وظایفی برای دستگاه ها پیش بینی و به آنان ابلاغ نمود، اضافه كرد: هر پروژه ای در كشور باید پیوست گردشگری داشته باشد تا كشور به سمت حوزه گردشگری تمایل پیدا كند.

وی با بیان این كه گردشگری به دنبال خود ثروت و شغل تولید می كند، اظهار داشت: خیلی از كشورهای همسایه كه حتی از كشورهای توسعه یافته هم نیستند سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون گردشگر خارجی دارند و اقتصاد كشور خویش را بر اساس گردشگری بنا می كنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مورد اولویت های مهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار نمود: اگر مسؤولان بتوانند ظرفیت قانون برنامه ششم توسعه كشور كه ماده های ۹۸، ۹۹ و ۱۰۰ آن مربوط به حوزه گردشگری است را اجرایی كنند و آیین نامه های اجرایی آن را سریع و بدرستی تنظیم كنند و همینطور برای قانون بودجه، آینده و حتی وزارت گردشگری هم كمك كنند، می توان یك تحول اساسی در حوزه گردشگری شاهد بود.



 

1396/08/22
19:38:48
5.0 / 5
4684
تگهای خبر: رمان , گردشگری , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی