جریان نخستین نشست مدیركل مركزهای هنرهای تجسمی ۲ ماه پس از انتصاب

پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته شده است

پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته شده است كاركادو: مدیركل مركز هنرهای تجسمی اظهار داشت كه پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران بسته شده است.


به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، نشست خبری هادی مظفری ـ مدیركل جدید مركز هنرهای تجسمی ـ قبل از ظهر امروز (۱۳ شهریور ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
مظفری در ابتدا اظهار داشت: من ۱۳ تیرماه ۹۷ به این مركز آمدم و امروز دو ماه است در این حوزه حضور دارم و فكر كنم تا حدودی می توانم پاسخگوی وضعیت باشم.
او ترجیح داد قبل از توضیحاتش مورد پرسش خبرنگاران قرار بگیرد.
مظفری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر اظهار نمود: پرونده واگذاری موزه بسته شده است. زمانی كه این مورد عنوان شد و واكنش جدی به موقعی كه هنرمندان نشان دادند و حساسیت های خودشان را ابراز كردند و اقداماتی كه انجام شد؛ ان شاءلله كه این پرونده بسته شده و جای نگرانی نیست.
مظفری كه در بخش دیگری از نشست بار دیگر درباره بازسازی موزه مورد پرسش قرار گرفت، اظهار نمود: درباره بازسازی ما به لحاظ ریالی اصلا عقب نیستیم و شرایط خوبی از نظر مالی داریم.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اعلام رقم هزینه شده تاكنون برای به سازی موزه، اظهار داشت: تا امروز یك میلیارد و نیم برای موزه خرج شده است.





انتشار جزئیات نشست با انجمن های هنری
مظفری همینطور درباره انجمن های هنری اظهار داشت: من حدودا از روزی كه وارد این مركز شدم فكر كردم باید به سراغ انجمن های هنری بروم. تفاوت این حوزه با دیگر حوزه های معاونت هنری این است كه اینجا ما به عبارتی با هفت انجمن و ۹ مبحث روبه رو هستیم. دو حوزه نگارگران و كاریكاتور ساختار انجمنی ندارد من فكر كردم باید به سراغشان بروم و حرف هایشان را بشنوم. نشست های بسیار ارزشمندی بود من می توانم ادعا كنم حدودا با مسائل جدی انجمن ها آشنایی دارم. برداشت های مفیدی داشتم كه در ادامه به بخشی از آن ها اشاره خواهم كرد.
وی همینطور درباره اینكه چرا جزئیات نشست های وی با انجمن ها و... منتشر نشده است، اظهار نمود: شاید نیتی برای سكوت خبر نبود. اگر ماحصل را بخواهید در اختیارتان قرار خواهیم داد.


پایان مرمت موزه هنرهای معاصر تا ۱۱۶ روز دیگر
وی در پاسخ به پرسشی درباره مرمت و بازسازی موزه اظهار نمود: تاكنون ۹۸ روز از كار مرمت گذشته و ۱۱۶ روز دیگر باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی اضافه گردید غیرقابل كنترل نباشد. در بام ۳۴ درصد در نما ۱۶ درصد در گالری ۱۸ درصد در سرویس های بهداشتی ۳ درصد و در گنجینه یك درصد پیشرفت كار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.
او توضیح داد: ما در این زمان طبق جدول كنترل پروژه باید ۳۳ درصد پیشرفت كلی داشته باشیم كه به ۲۱ درصد رسیدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا آخر شهریور به عدد واقعی برسیم. همینطور در شهریور راندمان موزه را به ۶۵ رساندیم كه امیدواركننده است.
او بیان كرد: در كار موزه كه اتفاق جدی در مرمت رخ نداده، طبیعی است با چیزهایی روبه رو شوید كه قبلا پیش بینی نشده است. این مورد و تغییرات و التهاب بازار هم روی كار و زمان بندی آن تاثیر می گذارد.



آخرین وضعیت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر
او درباره لیست آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر هم بیان كرد: یكی از موضوعات جدی تجسمی موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار آن است. تعداد عدد ۳۲۵۹ اثرِ ثبت شده وجود دارد و ۵۱۲ اثر موجود است كه برخی امكان دارد امانت بوده باشد یا هنرمندی برای نمایش به موزه آورده است. هم اینك در دست بررسی می باشد كه این آثار به مجموعه آثار گنجینه اضافه شود یا خیر.
او با اشاره به اینكه دغدغه لیست آثار گنجینه برای ما پررنگ تر است، افزود: مقرر است سه هزار و ۲۵۹ اثر در سامانه جام ثبت گردد، مقدمات این كار رقم خورده است. اما از آنجائیكه سامانه برای میراث فرهنگی تعریف شده است ما مشاوری را استخدام كردیم كه تخصص اطلاعات بانكی دارد و مقرر است سامانه ای را تشكیل دهیم. این سامانه مقرر است تمامی آثار را منتشر كند.
مظفری افزود: در این سامانه خود اثر، ابعاد آن، زمان خرید و همه اطلاعات ثبت خواهد شد. در قدم دوم آثار با اسناد خریداری اش مطابقت داده خواهد شد و در نهایت معاینه حضوری اثر توسط كارشناسان اتفاق خواهد افتاد.
مدیركل مركز تجسمی بیان كرد: ما گزارش فاز یك را ظرف دو ماه عرضه خواهیم كرد. چهار ماه زمان برای معاینه اثر و مطابقت با اسناد خریداری نیاز داریم. فكر می كنم پس از این سامانه كه خریداری شده و مشاور كارش را شروع كرده ظرف دو ماه آینده بتوانیم گزارش دقیق بدهیم.
او تصریح كرد: اطلاعاتی كه استخراج شود برای همه قابل دسترس خواهد بود.



بیمه آثار گنجینه منوط به ارزش گذاری
مظفری درباره بیمه آثار گنجینه هم اظهار نمود: تا زمانی كه ارزش آثار مشخص نشود امكان بیمه كردن آن مقدور نیست. اما این به معنای جواب منفی من نیست. ما در این زمینه مشاور را مامور كردیم و بررسی های خودش را انجام داده است.
وی در بخش دیگر این نشست با اشاره به اینكه حراج یكی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا است، اظهار نمود: بخشی از مشكلات ما به این برمی گردد كه آرت فر نداشتیم و به سراغ حراج رفتیم تا هنرمندانی كه در آرت فر شناسایی شدند به سمت حراج بروند. این مشكل و رابطه گستته گالری ها را باید حل نماییم اگر این مشكلات رفع و آیین نامه ها بازبینی شود در زمینه حراج به وضعیت بهتری می رسیم.

تلاش می نماییم معدود گالری ها كاری نكنند كه دودش به چشم بقیه برود
مظفری در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه نظارت بر گالری ها اظهار نمود: ما دو نوع نظارت داریم؛ اولی شبیه به نظارت بر نشر و سینما و تئاتر است، یعنی قبل از انتشار باید نظارت صورت گیرد. دومی مانند مطبوعات است و مسوولیت نظارت بر عهده مدیر مسوول است. ما برای نظارت بر گالری ها از نوع دوم استفاده می نماییم. طبیعتا این نظارت در بسیاری موارد هوشمندانه و دقیق است؛ البته ما تلاش داریم كاری نماییم اگر معدود گالری های هستند كه قوانین كشور را رعایت نمی كنند كاری نكنند كه دودش به چشم بقیه گالری ها برود.
او به بیان آماری در این باره پرداخت و اظهار داشت: ما در تهران ۲۶۱ گالری در سایر شهرها ۲۷۳ گالری داریم. از مجموع همه این ها نیمی فعالیت دارند اما اگر وظیفه گالری را معرفی هنر و گردش اقتصادی هنر در نظر بگیریم، بین ۶۰ تا ۷۰ گالری وجود دارند كه اینگونه فعالیت می نمایند كه ۱۰ درصد را شامل می گردد. در بسیاری كشورهای دنیا هم گالری های درجه یك هم همین ۱۰ درصد را تشكیل می دهند.
او بیان كرد: ما در كمیت گالری خیلی خوب عمل كردیم. عدد به ما نشان داده است ما یك و نیم درصد گالری های دنیا را داریم اما این واقعی نیست. باید كیفیت گالری های اثرگذار را بالا ببریم.
مظفری در ادامه اظهار نمود: در هفته دوم حضورم در مركز، با ۱۰ درصد گالری دارها نشست برگزار كردیم. به قول خودشان نخستین بار بود كنار هم نشسته بودند. برای برگزاری ایونت های موفق حضور و هماهنگی جدی گالری ها طلبیده می گردد.
مدیركل مركز هنرهای تجسمی همینطور درباره فضای بالای موزه در خیابان كارگر و بازار آنجا اظهار داشت: بازار هنر بحث حقوقی دارد و قرار بوده سه ساله در اختیار موضوعات هنری قرار بگیرد اما تغییر مسیر داده و آثاری عرضه می گردد كه نه تنها شأنیت هنری ندارند بلكه گاهی سبب مخدوش شدن وجه هنر می شوند. باید این مورد را به نتیجه برسانیم.



كوچكترین خلاقیتی را در جشنواره ها نمی بینیم
مظفری همینطور اظهار داشت: ما در كشور دچار بحران جدی به نام جشنواره ها هستیم كه در حوزه هنرهای تجسمی پررنگ تر است. هركس خواسته اقدام هنری داشته باشد، فكر كرده جشنواره ای را تاسیس كند.
او افزود: در مركز هنرهای تجسمی هشت اولویت داریم اما ۸۳ فعالیت داریم كه بیشتر آن را جشنواره ها تشكیل می دهد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. بعضی از آن ها در حد كورسو هستند و نمی توانند جایی را روشن كنند. جشنواره ها حتما باید مدیریت شوند تعدادی كه نتوانستند اثرگذار باشند یا كنار گذاشته شوند یا ادغام شوند.
مدیركل مركز هنرهای تجسمی اظهار داشت: ما كوچكترین خلاقیتی را در جشنواره ها نمی بینیم، آن ها به قالب های اداری تبدیل شدند در صورتی كه قرار بوده نوآوری داشته باشند. اگر امروز به دادشان نرسیم نگران بحران جدی در سال های آینده هستم.
مظفری همینطور درباره پشتیبانی از برگزیدگان جشنواره ها اظهار نمود: شناسایی و معرفی هنرمندان بر عهده ما است اما در وزارت ارشاد تشكیلات مجزا هست كه میزان اعتبار در اختیار آن ها است. با افزایش اعتباری كه انجام می گردد در ایام آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.


سیاست مركز هنرهای تجسمی در قبال دوسالانه ها
مظفری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص رویكرد دوره مدیریت او برای برگزاری دوسالانه ها اظهار داشت: سال قبل توافق می كنند در یك سال چهار دوسالانه و سال دیگر پنج دوسالانه داشته باشیم. اما اینكه قرار باشد در یك سال پنج دوسالانه برگزار گردد و در كنار آن فجر و رویدادهای دیگر، نتیجه این خواهد شد كه در یك سال چند رویداد مهم و بزرگ تجسمی برگزار گردد. اگر برای این كار به لحاظ اعتباری هم مشكلی نباشد كه هست از نظر زمانی مشكل داریم. همینطور برگزاری بی ینال كار ساده ای نیست و دبیرخانه حرفه ای می خواهد. كار دولت برگزاری بی ینال نیست اما انجمن با تمام لوازمش وسط میدان بیاید و قابلیت داشته باشند هر ۴۵ روز بتوانیم یك بی ینال برگزار نماییم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری رویدادهایی مانند «۱۰ روز با عكاسان» و «سرو نقره ای» توسط انجمن های هنری افزود: این دستخط انجمن ها جذاب تر از بی ینال است. سرو نقره ای امروز دستخط انجمن گرافیك است. شاید لازم باشد بازبینی نماییم و بیشتر حرف های انجمن ها را بشنویم. شاید بهتر باشد از آنچه برند شده حمایت نماییم.



بزرگترین چالش مدیركل جدید مركز هنرهای تجسمی
مدیركل جدید مركز هنرهای تجسمی همینطور اظهار نمود: مركز در سال های گذشته نتوانسته در ساختار به میزان دفتر موسیقی یا مركز هنرهای نمایشی فعال و اثرگذار باشد. اگر از من بپرسند بزرگترین چالشت چیست می گویم عدم ساختار در این مركز.
او افزود: اعتقاد جدی به اینكه همكاران و كاركنان تماما تصمیم گیر باشند ندارم و عمده تصمیم ها بهتر است در جامعه هنرمندان و انجمن ها رخ بدهد سپس به مركز بیاید (بررسی شود) و برای آن تامین اعتبار شود. ما نه تنها ساختارسازی نكردیم بلكه ارتباط بین موزه و مركز تولید نشده است. در جشنواره ها هم نیاز به خانه تكانی جدی داریم.




مافیای هنر داریم؟
مظفری در پاسخ پرسشی درباره وجود مافیای هنر بیان كرد: وقتی راجع به مافیا صحبت می نماییم باید اجزایش را اعلام نماییم. اینكه بگوییم كلا در هنر مافیا داریم یا نه با یك كلمه پاسخ نمی گیرد. این سوال كلی است حتی اگر در حوزه هنرهای تجسمی می پرسیدید می گفتم كلی است.
مدیركل مركز تجسمی همینطور درباره گالری ملی اظهار داشت: طبیعتا پروژه های عمرانی در برنامه های سال ۹۷ حوزه تجسمی هست. ما هنوز برای برگزاری برخی رویدادهای هنری فضای كافی نداریم.
او درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار نمود: فاصله برگزاری نخستین دوره این جشنواره با بقیه جشنواره ها طولانی است. همین دیرتر رفتن به سراغ تجسمی سبب شده نهالی كه باید تبدیل به یك درخت جوان می شد، به درخت تبدیل نشود. این فاصله قابل قبول و غیرقابل انكار است. بخش عمده جشنواره را در اعتماد هنرمندان می بینم كه بخشی مخدوش شده است.


گزارش شفافیت مالی معاونت هنری ادامه دار است
مدیركل مركز تجسمی در زمینه شفافیت مالی هم اظهار داشت: روز گذشته نخستین گزارش مالی با مبحث شفاف سازی منتشر گردید. تا چند روز دیگر هم برخی گزارش های دیگر منتشر خواهد شد. ما موظف هستیم (جزییات هزینه) اعتبار سالانه را منتشر نماییم در بخش های دیگر تا جایی كه قوانین اجازه بدهد نظارت خواهیم كرد.


افزایش ۳۰ درصدی اعتبار حوزه تجسمی
مظفری بیان كرد: در حوزه تجسمی فكر می كنم سال های زیادی حقوقی مورد توجه قرار نگرفته است كه باید در این سال ها جبران شود. لطف آقای وزیر شامل حال ما شد و با دستور ایشان ۳۰ درصد افزایش اعتبار داشتیم.
او تصریح كرد: اگر قرار باشد روزی بخش زیادی از مشكلات هنر حل شود باید سازمان نظام صنفی هنرمندان را داشته باشیم. قدم هایی برداشته شده و انجمن ها تشكیل شده اما ساختار تشكیلاتی با استان ها نداریم. این كار نیاز به ساختار و تشكلیات دارد. خانه هنرمندان و انجمن ها به این مورد ورود كرده اند. آقای وزیر دستور دادند و تشكیلاتی در این زمینه در وزارت خانه فعالیت می نمایند.
مظفری توضیح داد: این سازمان مقرر است سه كار انجام بدهد؛ تشخیص هنرمند بودن فرد، درجه صنفی او و اینكه اگر خطایی از هنرمند سر بزند (در ابتدا) سازمان صنفی او باید رسیدگی كند. كسی كه به حوزه هنری رسیدگی می كند باید سواد هنری داشته باشد.



1397/06/13
16:41:10
5.0 / 5
5350
تگهای خبر: بیمه , تئاتر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی