۵ فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای بعد از انقلاب

۵ فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای بعد از انقلاب به گزارش کارکادو، ایرنا نوشت: جمعیت امروز ایران، ۸۸ میلیون نفر است و تعداد مخاطبان فسیل، حدودا یک چهاردهم جمعیت کشور است. با این احتساب یعنی از هر ۱۴ نفر، ۱ نفر به تماشای فسیل نشسته است.



این روزها و با جان گرفتن سینماها، برخی رسانه ها آمارسازی هایی راجع به پرفروش ترین و پرمخاطب ترین فیلمهای تاریخ سینما منتشر نموده و یک اثر را مثلاً پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما برمی شمرند و این خبر، بشکلی باورنکردنی در شبکه های اجتماعی می چرخد و دست به دست می شود.

به عنوان مثال یک فیلم به فروشی معادل ۲۰ میلیارد می رسد و چون کمتر فیلمی تا دو سال قبل به چنین فروشی رسیده بودند، آن فیلم را بعنوان پرفروش ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما عنوان می کنند بدون این که در این آمارگیری، تعداد مخاطب یا تورم سالیانه را لحاظ کنند. آنها تنها رقم گیشه را مشاهده می کنند و با خود می گویند چون ما به عدد مثلاً ۲۰ میلیارد تومان رسیده ایم و فیلمی به این گیشه نرسیده، پس ما پرفروش ترین فیلم فلان بازه تاریخی سینما هستیم.

به همین طرز مضحک، یک فیلم جزو ترین ها قرار گرفته و عملا یک جو رسانه ای حول آن فیلم شکل می گیرد حال آن که در حقیقت شاید آن فیلم جزو ۱۰۰ فیلم پرفروش اول تاریخ سینمای ما هم نباشد.




بر اساس همین شاخص، پرمخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای بعد از انقلاب ایران، عقاب ها است که ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. رتبه دوم به فسیل کسب کرده است. بگذار زندگی کنم، اخراجی ها ۲، هزار و گذرگاه ترکیب ۵ فیلم پرمخاطب سینمای هستند

نخستین مشخصه حرفه ای که میتوان از راه آن نسبت به واژه هایی چون پرمخاطب ترین یا پرفروش ترین اثری اظهارنظر کرد، در نظر گرفتن تعداد مخاطبان یک فیلم است. این تعداد مخاطبان بدون توجه به میزان تورم و قیمت بلیت، ملاک ارزشمند ای برای تعیین میزان استقبال از یک فیلم است.

بر مبنای همین شاخص، پرمخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای بعد از انقلاب ایران، عقاب ها است که ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. رتبه دوم به فسیل اختصاص دارد که ۶ میلیون و ۵۲۲ هزار مخاطب جذب کرده است. بگذار زندگی کنم با ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار مخاطب، اخراجی ها ۲ با ۵ میلیون و ۳۳۳ هزار و گذرگاه با ۴ میلیون و ۷۲۷ هزار مخاطب، ترکیب ۵ فیلم پرمخاطب سینمای بعد از انقلاب ایران را می سازند.

بنابراین هروقت فیلمی خواست ادعای ترین داشته باشد، باید تعداد مخاطب را لحاظ کند و آن زمان اعلام نماید که جزو پرمخاطب ترین و یا پرفروش ترین فیلم است. وگرنه ملاک قرار دادن گیشه ریالی آثار، کودکانه ترین روشی است که برای اثبات پرفروشی یک اثر آن هم بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه به کار برده می شود.
درصد شمول مخاطب به نسبت جمعیت کشور
یکی دیگر از روش های تشخیص یک فیلم پرمخاطب، نسبت گرفتن تعداد مخاطبان یک فیلم به نسبت جمعیت کشور است. بعنوان مثال، جمعیت امروز ایران، ۸۸ میلیون نفر است و با عنایت به مخاطب ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفره مخاطبان فسیل می توانیم این گونه ادعا نماییم که این میزان، حدودا یک چهاردهم جمعیت کشور است و به اصطلاح، از هر ۱۴ نفر، ۱ نفر به تماشای فسیل نشسته است.

در مورد عقاب ها هم اگر متوسط جمعیت کشور را طی سالیانی که این فیلم بر روی پرده بوده، ۵۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، متوجه می شویم که یک ششم جمعیت کشور به تماشای این فیلم نشسته و به عبارتی از هر ۶ ایرانی، ۱ نفر در دهه ۶۰، به تماشای فیلم ساموئل خاچیکیان رفته است.

حالا چگونه فیلمی که کمتر از ۲ میلیون مخاطب دارد، می تواند ادعا کند که در جدول ترین ها، جایگاهی دارد؟ ازاین رو پارامترهایی چون تعداد مخاطبان یک فیلم یا درصد گرفتن مخاطبان از میزان جمعیت کشور نشان داده است که یک فیلم تا چه اندازه پرفروش و پراقبال بوده است.

با افزایش هزینه تولید یک فیلم و البته بالا رفتن تورم سالیانه، دیگر فروش های میلیاردی، نمی تواند مزیتی برای یک فیلم باشد. در شرایط کنونی، یک فیلم با ۲۴۰ هزار مخاطب، می تواند به مرز ۱۰ میلیارد فروش برسد که فضیلتی برای آن اثر محسوب نمی گردد. تا امروز، ۱۰ فیلم از اکران ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۰ میلیارد فروخته اند و بر این آمار تا پایان سال جاری، بطور قطع افزوده خواهد شد.





جمعیت امروز ایران، ۸۸ میلیون نفر است و تعداد مخاطبان فسیل، حدودا یک چهاردهم جمعیت کشور است یعنی از هر ۱۴ نفر، ۱ نفر به تماشای فسیل نشسته است

بسیاری از اخباری که حول برخی آثار با محوریت پرفروش ترین و پرمخاطب ترین شکل می گیرد، جنبه تبلیغاتی داشته و در گیشه کلی سینمای ایران، محلی از اعراب ندارند. ازاین رو نباید فریفته فروش های چندمیلیاردی شد و در نگاه نخست، به تعداد مخاطب یک فیلم نگاه کرد و بر همان مبنا، نسبت به میزان فروش و استقبال مردم از آن اثر گمانه زنی کرد.

طی سالیان اخیر، فسیل توانسته با این تعداد مخاطب، خویش را تا اندازه های دومین فیلم پرمخاطب و پرفروش تاریخ سینمای ایران بالا بکشد. ملاقات خصوصی هم پرمخاطب ترین و پرفروش ترین فیلم اجتماعی پساکرونایی است و ازاین رو فیلمها باید با استقبال بسیارخوبی مواجه شوند تا بتوانند از رکورد این آثار عبور کنند.

بنابراین یک مرتبه برای همیشه باید این فرمول واحد را برای عنوان ترین در سینمای ایران لحاظ کرد تا از انتشار آمار غیرواقعی جلوگیری کرد و آدرس اشتباه به مخاطبان سینما نداد.



۵۷۲۲۰



منبع:

1402/08/29
13:05:07
5.0 / 5
234
تگهای خبر: تاریخی , تبلیغات , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی